سئو تکنیکال؛ جادوگری که به آن احتیاج دارید!

سئو تکنیکال

وقتی صحبت از بهینه‌سازی سایت می‌شود، بسیاری به یاد سئوی داخلی و سئوی خارجی می‌افتند. اما احتمالا با گذاشتن تمام توجه روی این دو حیطه، به نتیجه‌ی دلخواه نرسید. چراکه فقط توجه این دو حیطه کافی نیست. در واقع، سئو شامل سه مبحث سئوی داخلی، خارجی و تکنیکال می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد حوزه سئو تکنیکال صحبت کنیم.

 

سئو تکنیکال، یکی از کلیدی‌ترین عناصری است که در موفقیت در جهان دیجیتال ایفای نقش می‌کند. اگر به‌دنبال افزایش ترافیک و بهبود رتبه وب‌سایت‌تان در موتورهای جست‌وجو هستید، سئو تکنیکال ابزاری است که نباید از آن چشم‌پوشی کنید. در این مقاله، ما به عمق ویژگی‌ها و مزایای سئو تکنیکال نگاهی خواهیم انداخت. ضمن این‌که به شما نکات کلیدی برای بهبود وب‌سایت‌تان در نتایج گوگل آموزش خواهیم داد. اما پیش‌از هر چیز باید بدانید سئوی تکنیکال چیست؟

فهرست مطالب

سئوی تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا سئوی فنی همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از بخش‌های مهم سئو است. در واقع سئوی فنی فرآیند بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو است. اما اساسا سئوی فنی چیست و چه تفاوتی با سئوی داخلی و خارجی دارد؟ سوال دوم را در بخش بعد پاسخ می‌دهیم ولی در مورد سوال اول در همین بخش به آن پاسخ خواهیم داد.

تعریف سئو تکنیکال کاملا وابسته به اسم دو بخشی‌اش است. سئو به معنی بهینه‌سازی و تکنیکال به معنی فنی است. پس می‌توان نتیجه گرفت سئوی تکنیکال یعنی بهینه‌سازی سایت در بخش فنی! حالا احتمالا سوالی که برایتان پیش می‌آید، این است که بخش فنی به چه معناست؟

ابتدا سوالی از شما می‌پرسیم، دلیل همه‌ی کارهایی که ما برای یک سایت انجام می‌دهیم چیست؟ مگر غیر از این است که می‌خواهیم گوگل سایت ما را بالاتر از باقی سایت‌ها نشان دهد؟ درست است! تمام تلاش ما در حوزه سئوی خارجی، داخلی و فنی به همین موضوع محدود می‌شود. بخش فنی به این می‌پردازد که گوگل چطور می‌تواند سایت ما را پیدا کرده و تشخیص دهد که سایتی مناسب برای کاربران است.

برای این منظور، ما باید روی سایت خود کارهایی را انجام دهیم. با انجام این کارها گوگل اول ما را پیدا می‌کند، سپس تجزیه تحلیل کرده و بعد رتبه‌بندی خواهد کرد. این سه مرحله در سئو به کروال، ایندکس و رتبه‌بندی معروف است. یک سایت خوب از نظر فنی، هم از نظر کاربران و هم از نظر خزندگان گوگل باید سایت مطلوبی باشد. برای این منظور باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. ولی پیش‌از آن، برای این‌که مباحث را دقیق‌تر جلو ببریم ابتدا باید تفاوت سئوی داخلی، خارجی و تکنیکال را بدانید.

پازل سئو: تفاوت سئوی تکنیکال با سئو خارجی و داخلی

اگر سئو سایت را مانند یک پازل در نظر بگیرید، می‌توانیم اجزای اصلی این پازل را در سه بخش سئوی داخلی، خارجی و فنی خلاصه کنیم. شما با کار روی هر سه بخش می‌توانید رتبه خوبی در گوگل کسب کنید.

سئو تکنیکال چیست؟

 

سئوی داخلی

سئوی داخلی به محتوایی اشاره دارد که به موتورهای جست‌وجو و خوانندگان می‌گوید که صفحه شما در مورد چیست. گوگل و مخاطبان با بررسی این محتوا به این نتیجه خواهند رسید که آیا سایت شما لیاقت جایگاه بالا را دارد یا خیر! لینک‌سازی داخلی، متن‌های جایگزین تصاویر، عنوان سئو، ساختار کلمات کلیدی و موارد دیگر همه جز این دسته هستند. شما به عنوان طراح سایت بیشترین کنترل را روی سئوی داخلی دارید.

 

سئو خارجی

سئو خارجی به موتورهای جست‌وجو می‌گوید، که صفحه شما چقدر محبوب و مفید است. این کار از طریق بک‌لینک‌ها یا لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر به سایت شما انجام می‌شود، مشخص خواهد شد. کمیت و کیفیت بک‌لینک صفحه، رنک یک صفحه را افزایش می‌دهد. اگر همه چیز برابر باشد، صفحه‌ای با 100 لینک مرتبط از سایت‌های معتبر از صفحه‌ای با 50 لینک در جایگاه بالاتری قرار خواهد گرفت.

 

سئوی تکنیکال

سئو تکنیکال همان‌طور که احتمالا تا این‌جا متوجه شده‌اید روی دو مسئله تمرکز دارد. اول، روی مجموعه‌ای از کارهایی تمرکز می‌کند، که کار کراول‌کردن و تجزیه‌ و تحلیل سایت را برای موتورهای جست‌وجو راحت‌تر خواهد کرد. در مورد دوم سئو تکنیکال روی تجربه بهتر کاربر تمرکز دارد و کارهایی را انجام می‌دهد تا این تجربه را بهبود ببخشد.

 

سئوی تکنیکال شامل چه مواردی می‌شود؟

وقتی می‌گوییم سئوی تکنیکال یک سایت درست است منظورمان چیست؟ باید یک سایت چه مواردی را شامل شود که بگوییم سئوی تکنیکال آن به درستی رعایت شده است؟

  • نقشه سایت XML
  • معماری سایت
  • ساختار URL
  • داده‌های ساختاریافته
  • محتوای تکراری
  • Hreflang
  • برچسب‌های متعارف
  • صفحه 404
  • ریدایرکت 301

 

سلاح مخفی سئو؛ اهمیت سئوی تکنیکال

سئوی فنی می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد یک وب‌سایت در گوگل داشته باشد. اگر صفحات سایت شما برای موتورهای جست‌وجو قابل دسترسی نباشد، در نتایج جست‌وجو ظاهر نشده و در واقع رتبه‌بندی نمی‌شوند. در صورت عدم توجه به سئو تکنیکال مهم نیست محتوای شما چقدر ارزشمند باشد. این منجر به از دست‌دادن ترافیک وب‌سایت شما و درآمد بالقوه کسب‌وکار شما خواهد شد.

اهمیت سئو تکنیکال

گوگل بیش‌از شما با کاربران خود اهمیت می‌دهد. پس برایش کیفیت سایت اهمیت بالایی دارد. بنابراین، ربات‌های گوگل، صفحات وب را بر اساس فاکتورهای زیادی ارزیابی می‌کنند. برخی از عوامل بر اساس تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگذاری یک صفحه.

البته سئوی تکنیکال فقط شامل سرعت نمی‌شود و عوامل دیگری هم در آن نقش دارند. این عوامل به کراول‌های گوگل کمک می‌کنند تا محتوای صفحات شما را بهتر درک کنند. این همان کاری است که داده‌های ساختاریافته انجام می‌دهند. بنابراین، با بهبود جنبه‌های فنی، به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنید تا سایت شما را درک کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است با رتبه های بالاتر پاداش بگیرید.

اما اگر سئوی تکنیکال اشتباه انجام شود! در سئو فنی اگر اشتباهات فنی جدی در سایت خود انجام دهید، ممکن است جبران آن برای شما هزینه زیادی داشته باشد. اینجا نقش متخصصین خود را نمایان‌تر نشان می‌دهد. به شما پیشنهاد می‌کنیم، اگر در این زمینه حرفه‌ای نیستید حتما از کارشناسان کمک بگیرید.

البته فکر نکنید که برای جلب رضایت موتورهای جست‌وجو، باید روی جزئیات فنی یک وب‌سایت تمرکز کنید. یک وب سایت باید در وهله اول برای کاربران شما خوب کار کند، یعنی سریع، واضح و آسان باشد. خوشبختانه، ایجاد یک پایه فنی قوی اغلب به تجربه بهتر کاربر و موتور جست‌وجو به‌صورت همزمان کمک می‌کند.

 

نقشه راه شما؛ اصول سئو تکنیکال

اصول سئو تکنیکال شامل موارد گوناگونی می‌شوند، که نمی‌توان در اینجا همه این موارد را بررسی کرد ولی در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بررسی خواهیم کرد.

اصول سئو تکنیکال

 

سرعت سایت

در دنیای جریان سریع داده‌ها و ارتباطات فوری، سرعت سایت یکی از مسائل اساسی سئوی تکنیکال است. کاربران امروز صبر زیادی ندارند. آن‌ها انتظار دارند که وب‌سایت‌ها به سرعت لود شده و محتواها به نمایش درآیند. آمار نشان می‌دهد که بیش‌از نیمی از کاربران موبایل در سال 2016، صرفاً 3 ثانیه صبر کرده و سپس صفحه را بسته‌اند. می‌توانید تصور کنید صبر کاربران امروزه تا چه حد پایین آمده است؟ گوگل به صفحات سریع امتیاز بیشتری می‌دهد. در سال جدید، توجه به سرعت و تجربه کاربری به عنوان فاکتورهای مهم‌تری برای رتبه‌بندی در گوگل درنظر می‌شوند.

 

قابلیت Crawl برای خزنده‌های گوگل

موتورهای جست‌وجو از ربات‌های خزنده برای اسکن و فهم وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. برای این‌که این خزنده‌ها به درستی و موثر از محتوای شما استفاده کنند، باید چه کنید؟ شما لازم است که ساختار منسجمی از لینک‌های داخلی روی وب‌سایتتان داشته باشید. همچنین، با استفاده از فایل robots.txt می‌توانید دسترسی ربات‌ها به بخش‌های معین وب‌سایت را مدیریت کنید.

 

کاهش لینک‌های شکسته

یکی از عوامل مهمی که می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد، اجتناب از صفحات خالی و خطاهای 404 است. وقتی که کاربری روی لینکی کلیک می‌کند و محتوای مورد انتظار را نمی‌یابد، رضایت او از وب‌سایت به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. این صفحات خطا بیشتر توسط موتورهای جست‌وجو دیده می‌شوند و می‌توانند روی رتبه وب‌سایت تأثیر داشته باشند. بهترین روش برای کاهش این مشکلات، استفاده از ریدایرکت برای هدایت کاربران از صفحات حذف یا منتقل شده به صفحات جایگزین است.

 

کاهش محتوای تکراری

محتوای تکراری می‌تواند به دلیل مسائل فنی یا غفلت ایجاد شود. این مشکل، تأثیری منفی روی سئو وب‌سایت دارد. برای حل این مشکلات، بهترین روش استفاده از تگ canonical در صفحات با محتوای تکراری است.

 

امنیت سایت

امنیت سایت از اهمیت بسیاری برخوردار است. سایت امن به کاربران اطمینان می‌دهد، که اطلاعات شخصی و محتویات آن در امان هستند. استفاده از گواهی امنیتی SSL و پروتکل HTTPS برای ارسال اطلاعات سایت، از روش‌های مهم برای افزایش امنیت سایت است. گوگل نیز از استفاده از HTTPS به عنوان یک امتیاز برای رتبه‌بندی بهره می‌برد.

 

موفقیت از اینجا آغاز می‌شود؛ چک لیست سئو تکنیکال

چک لیست سئو تکنیکال برای بهبود عملکرد و رتبه‌بندی سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل و سایر موتورهای جست‌وجوی وب اهمیت زیادی دارد. این چک لیست شامل موارد مهمی است، که باید برای بهینه‌سازی سئو تکنیکال در نظر گرفته شوند. در ادامه، به توضیح مختصری از این موارد می‌پردازیم.

سئو تکنیکال سایت

 

چک کردن معماری سایت

معماری سایت به ساختار و نحوه ارتباط صفحات سایت اشاره دارد. یک معماری منطقی و منظم، به ربات‌های موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا به راحتی صفحات را کراول و ایندکس کنند. این کار منجر به این می‌شود که کاربران نیز به سادگی به اطلاعات مورد نظر دسترسی یابند.

 

اطمینان از کراول شدن سایت

این بخش شامل اطمینان از وجود فایل robots.txt معتبر و اجازه ورود ربات‌های موتورهای جست‌وجو به سایت می‌شود. با استفاده از این فایل، می‌توانید کراول ربات‌ها را مدیریت کرده و صفحات خاصی را از کراول کردن منع کنید.

 

وضعیت ایندکس محتواها

 باید مطمئن شوید که صفحات سایت شما به درستی ایندکس شده‌اند و خطاهای مربوط به ایندکس‌شدن مانند تگ (no index) رفع شوند.

 

استفاده از  HTTPS

استفاده از HTTPS و گواهی SSL به سایت شما امنیت می‌بخشد و تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی سایت در نتایج جست‌وجو دارد. این امر به اطمینان از امنیت اطلاعات کاربران نیز کمک می‌کند.

 

در دسترس‌بودن سایت از 4 طریق ممکن

سایت شما باید از یکی از این طریق ممکن HTTP) ، HTTPS، www، بدون(www  قابل دسترس باشد. درصورت این‌که از هر چهار طریق سایت شما قابل دسترس باشد، شما با انبوهی از صفحات تکراری روبه‌رو خواهید شد.

 

بالابودن سرعت سایت

سرعت بارگذاری صفحات و زمان پاسخ سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. بهینه‌سازی سایت برای سرعت بالا به موتورهای جست‌وجو نشان می‌دهد که سایت شما برای کاربران بهینه است.

 

سازگاری با موبایل

سایت باید به بهترین شکل برای دستگاه‌های موبایل طراحی شده باشد. این امر به اطمینان از تجربه کاربری موبایل بهتر و بهبود رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجو کمک می‌کند.

 

بررسی لینک‌های شکسته و خراب

 لینک‌های شکسته و خراب ممکن است به تجربه کاربری و سئو ضربه بزنند. بررسی و رفع این لینک‌ها مهم است.

 

شناسایی محتوای کپی

محتوای تکراری یا کپی از دیگر سایت‌ها به رتبه‌بندی سایت‌تان ضربه می‌زند. باید از محتوای اصلی و منحصربه‌فرد استفاده کنید.

 

بررسی داده‌های ساختار یافته

استفاده از دادهای ساختاریافته (Structured Data) در سایت به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند. درنتیجه نمایش داده‌های غنی‌تری در نتایج جست‌وجو فراهم کنند.

 

داشتن سایت مپ

سایت مپ (Sitemap) یک فایل XML است که تمام صفحات سایت را به موتورهای جست‌وجو اطلاع می‌دهد. ایجاد و ارسال سایت مپ به گوگل اهمیت دارد.

 

اگر سایت چند زبانه دارید، از تگ hreflang استفاده کنید

اگر سایت شما چند زبانه است، از تگ hreflang استفاده کنید، تا موتورهای جست‌وجو بدانند کدام نسخه از صفحات به کدام زبان متعلق است.

 

ابزارهایی که برای سئو تکنیکال مورد استفاده قرار میگیرند

بهبود جایگاه سایت شما در نتایج موتورهای جست‌وجو به عنوان یک رقیب حرفه‌ای در دنیای دیجیتال بسیار اساسی است. در این سفر، ابزارهای سئو تکنیکال مانند دستیاران ارزشمندی هستند که شما را در این مسیر هدایت می‌کنند. ابزارهایی چون سرچ کنسول گوگل، به شما نقشه سایت را برای موتورهای جست‌وجو ارائه می‌دهد و وضعیت داده‌های ساختاریافته را معین می‌سازد. Screaming Frog کلیه جزئیات سایت شما را به دقت بررسی کرده و مسائل سئوی محتمل را شناسایی می‌کند. شما با این ابزارها و سایر ابزارهای دیگر به دلیل اطلاعات دقیقی که از سایتتان دریافت می‌کنید، می‌توانید بهینه‌سازی‌های تکنیکالی را اعمال کنید.

در این مسیر تا رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل، ابزارهایی همچون Google’s PageSpeed Insights و Schema Markup Validator به شما کمک خواهند کرد. ابزارهایی که همچون دستیاران اختصاصی، شما را در تلاش برای جلب ترافیک هدف و رتبه‌بندی بالاتر در دنیای دیجیتال همراهی می‌کنند.

ابزارهای سئو تکنیکال

 

سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول به‌طور کل برای بررسی وضعیت فنی سایت کاربرد دارد. این وضعیت کلی شامل مواردی مانند ارسال نقشه سایت، وضعیت داده‌های ساختاریافته، شناسایی لینک‌های شکسته و وضعیت ایندکس صفحات است.

 

اسکریمینگ فراگ

این ابزار کراولر، سایتی است که وضعیت سئو و مشکلات احتمالی سایت را بررسی می‌کند. این ابزار می‌تواند لینک‌های شکسته، توضیحات و عنوان‌های سئو، محتوای تکراری و داده‌های ساختاریافته را شناسایی کند.

 

Google’s Page Speed Insights

این ابزار برای ارزیابی سرعت بارگذاری سایت و تجزیه و تحلیل بر اساس Core Web Vitals استفاده می‌شود. همچنین توصیه‌هایی برای بهبود سرعت بارگذاری ارائه می‌دهد.

 

Google’s Mobile Friendly Test

همان‌طورکه از اسمش پیدا است، برای تست سازگاری سایت با دستگاه‌های موبایل کاربرد دارد. این ابزار با شناسایی مشکلاتی مثل فونت نامناسب و عدم پشتیبانی از Flash به شما در بررسی موبایل فرندلی‌بودن سایت کمک می‌کند.

 

Web Developer

این افزونه مرورگر کروم دارای قابلیت‌هایی برای بهبود سئو تکنیکال است و به پیگیری مشکلاتی مانند سرعت بارگذاری و عملکرد صفحه کمک می‌کند.

 

Schema Markup Validator

برای بررسی و سازماندهی داده‌ها، از این ابزار استفاده کرده و خطاهای احتمالی در کد اسکیما را شناسایی کنید. استفاده از این ابزارها به شما کمک می‌کند تا جوانب فنی و تکنیکال سایت خود را بهبود ببخشید و به بهترین شکل ممکن در نتایج جست‌وجو ظاهر شوید.

technical seo

 

سئوی تکنیکال خود را به کافه سئو بسپارید

این روزهای بسیاری از کسب‌وکارها اسم سئو را شنیده‌اند و آن را راهی برای بهبود رتبه خود در گوگل در نظر می‌گیرند. اما آیا با مفهوم سئو تکنیکال هم آشنا هستید؟ سئو تکنیکال، یکی از قسمت‌های کلیدی است که به بهبود جایگاه سایت شما در نتایج موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. این گونه سئو تخصصی‌تر و فنی‌تر است و به بهبود جزئیات تکنیکی سایت شما می‌پردازد.

در کافه سئو، ما به عنوان دستیاران شما در جاده‌ی بهینه‌سازی تکنیکال سایت‌تان در کنار شما هستیم. همانطور که با خواندن ایم مقاله هم دریافتید یک اسلش کوچک می‌تواند برای شما یک مشکل ایجاد کند، ولی استفاده از کارشناسان ما به شما کمک می‌کند تا علاوه‌بر جلوگیری از این مشکلات رتبه سایت خود را هم بهبود دهید.

با انتخاب کافه سئو تجربه‌ی دیجیتالی مملو از افزایش ترافیک و جایگاه بهتر را تجربه کنید. زمان آن رسیده است که ما به عنوان همراهان شما در مسیر بهینه‌سازی و رشد در دنیای وب عمل کنیم.

سوالات متداول

سئو تکنیکال به بهبود جزئیات فنی و تکنیکی وب‌سایت می‌پردازد و برای افزایش رتبه در موتورهای جست‌وجو ضروری است.

بررسی وب‌سایت، استفاده از ابزارهای سئو، بهبود مسائل فنی و پیگیری و به‌روزرسانی مراحل اجرای سئو تکنیکال هستند.

سئو تکنیکال مهم است، اما سئو محتوایی همچنین ضروری است و به بهبود محتوا و کلمات کلیدی می‌پردازد.

ارتباط با ما
اطلاعات بیشتر