رپورتاژ، راهی مقرون به‌صرفه جهت تبلیغ محصولات


رپورتاژ چیست؟ احتمالا با شنیدن این جمله برای اولین بار سوالات زیاد دیگری در ذهنتان شکل گرفته است. اغلب سئوکاران رپورتاژ را راهی مقرون به‌صرفه و استاندارد برای تبلیغ محصولات و خدمات می‌دانند. رپورتاژ محتوایی کامل و سئو شده است که به معرفی کسب‌و‌کار یا برند مشخصی می‌پردازد. این محتوا که در قالب خبر تبلیغی تنظیم می‌شود، مخاطب را از محصولات و خدمات یک برند آشنا می‌کند. برای اینکه محتوا یک سایت در رتبه بالایی قرار گیرد، باید اصول و داده‌ها آن را رعایت کرد. این داده‌ها از کلمات کلیدی ارگانیک گرفته تا ترافیک جستجو را شامل می‌شود و بازدید از سایت مورد نظر را به سطح قابل توجهی می‌رساند. رپورتاژ راهی عالی و نتیجه‌بخش برای تبلیغ محصولات و خدمات یک برند به‌شمار می‌رود.

فهرست مطالب

رپورتاژ، فاکتوری جهت ردیابی عملکرد سئو وب‌سایت

بدون شک هیچکس خواندن محتوایی که با تبلیغات گسترده شروع شده باشد را دوست ندارد. محتواهایی از این دست اعتماد را از مخاطب سلب می‌کنند و او را از خواندن ادامه متن باز می‌دارند. بنابراین بسیاری از مدیران و مسئولان سایت‌ها به روش‌های دیگر رو می‌آورند که رپورتاژ یکی از آن‌ها است. اما رپورتاژ چیست و چه تاثیری در کیفیت محتوای سئو شده دارد؟ همان‌طور که گفته شد تبلیغ کسب‌و‌کار اهمیت زیادی دارد، اما نباید از حد معمول خارج شود. رپورتاژ مسئولیت تبلیغ و معرفی محصول را به عهده دارد و آن را به بهترین نحو انجام می‌دهد. در واقع این روش با جلب اعتماد مشتری به معرفی خدمات و محصولات می‌پردازد و در نهایت برند مورد نظر را تبلیغ می‌کند.

رپورتاژ به‌عنوان یک آگهی تبلیغاتی حرفه‌ای شناخته می‌شود که از عملکرد بسیار خوبی در جذب مخاطب برخوردار است. این محتوای حمایت شده توسط نویسنده و کارشناس سئو فراهم و در وب‌سایت مورد نظر منتشر می‌شود. اسپانسر یا مدیر وب‌سایت در ازای تولید این محتوا هزینه‌ای را به تولیدکننده آن تقبل می‌کند. رپورتاژ جایگزین و انتخابی مناسب برای روش‌های تبلیغاتی بزرگ و تهاجمی است که از نگاه صاحبان کسب‌و‌کار پنهان نیست. اما اهمیت رعایت اصول سئو در کیفیت رپورتاژ چیست؟ عموما در تولید رپورتاژ باید اصول سئو و محتوا به‌‌درستی رعایت شود تا مخاطب را به خود جلب کند. با تولید محتوایی باکیفیت و کاربرد درست برند، می‌توان بخش قابل توجهی از سرمایه و مخاطب را به سمت خود هدایت کرد. فراموش نکنید که کاربرد محتوای استاندارد در کنار نام تجاری و لوگوی برند به جلب اعتماد مشتری کمک خواهند کرد.

رپورتاژ از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود

با توجه به بالابودن حجم داده‌های مربوط به سئو، نمایش آن‌ها به شیوه‌ای قابل قبول اهمیت زیادی دارد. یک رپورتاژ استاندارد و درست از بخش‌های خاص و مهمی تشکیل می‌‌شود. اما مهم‌ترین موارد به‌کاررفته در آن چیست؟ 

بررسی اجمالی

بررسی اجمالی یا مرور کلی به‌عنوان بخش اول از رپورتاژ در بالا‌بردن کیفیت آن تاثیر زیادی دارد. شاید بپرسید اهمیت این بخش در رپورتاژ چیست و چرا توجه زیادی به آن می‌شود؟ مرور اجمالی را نباید دست کم گرفت. بسیاری از کارشناسان سئو آن را بخش اصلی متن می‌دانند و انرژی زیادی برای بهتر نوشته‌شدن این بخش به‌کار می‌گیرند. قسمت مرور یا بررسی اجمالی نگاهی دقیق و جامع از رپورتاژ به خواننده می‌دهد. مخاطب با خواندن این بخش تصمیم به  ادامه‌دادن یا ندادن متن می‌گیرد. در واقع بخش مرور باید جذابیت بالایی برای خواننده داشته باشد و او را به‌سمت ادامه محتوا هدایت کند.

شاخص‌های کلیدی

از بخش‌های جدایی‌ناپذیر در رپورتاژها شاخص‌های کلیدی هستند که تاثیر قابل توجهی در ارتقاء جایگاه سایت هم دارند. مقدار کاربرد این کلمات میزان توجه شما به علایق و اهداف مخاطب را نشان می‌دهد. می‌دانید که جذب مخاطب مهم‌ترین بخش جهت ارتقاء سایت به‌شمار می‌رود. رسیدن به این هدف در گرو کاربرد درست و استاندارد شاخص‌‌های کلیدی است؛ چرا که به محتوای شما جهت خواهند داد.

منظور از شاخص کلیدی در رپورتاژ چیست؟ مهم‌ترین این شاخص‌ها شامل ترافیک ارگانیک، نرخ طبیعی کلیک، رتبه‌بندی کلمات کلیدی و ساخت لینک می‌شود. رعایت این شاخص‌ها در محتوا چهره‌ای علمی و حرفه‌ای به وب‌سایت شما خواهد داد. یک نکته مهم که باید مد نظر قرار دهید، خودداری از فهرست‌کردن معیارهای سئویی بیهوده است. این کار به‌ندرت شما را به درآمد می‌رساند و گاهی مسیرتان را دورتر می‌کند.

رپورتاژ در چه فرمتی به‌کار می‌رود؟

تا به‌حال فکر کرده‌اید که بهترین فرمت تولید رپورتاژ چیست؟. تولید رپورتاژ محدودیت یا شرایط خاصی ندارد و از هر فرصتی می‌توان برای ساخت آن استفاده کرد. تنها فاکتور جداکننده آن از دیگر محتواهای تبلیغاتی، مبحث ساپورت مالی و هزینه است. همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، صاحبان مشاغل برای دریافت رپورتاژ هزینه قابل توجهی در نظر می‌گیرند. البته در مقابل دریافت هزینه باید رپورتاژ تولید شده از اصول استاندارد آن برخوردار باشد تا تاثیرگذار‌بودن خود را نشان دهد. عموما رپورتاژها باید باید از محتوایی مشابه با سایر محتواهای آن حیطه برخوردار باشند. در این شرایط محتوای رپورتاژ کاملا طبیعی به‌نظر می‌رسد و در محتوای آن تردیدی وجود نخواهد داشت. رپورتاژ در فرمت‌های زیر به‌کار می‌رود:

  • تبلیغ
  • فیلم
  • عکس
  • استوری
  • توییت
  • پادکست
رپورتاژ آگهی

دلیل اهمیت کاربرد رپورتاژ چیست؟

براساس آنچه گفته شد رپورتاژها نقشی مهم و حیاتی در اعتماد به برند ایفا می‌کنند و یک فاکتور مهم در تبلیغات به‌شمار می‌روند. عموما رپورتاژها را جهت بالابردن فروش به‌کار می‌برند؛ چرا که اثرگذاری بسیار بیشتری در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغاتی دارند. علاوه‌بر این یک رپورتاژ جذاب با محتوای گیرا خوانندگان بیشتری را به خود جذب می‌کند. اغلب مخاطبان به‌دنبال راهی برای کسب اطلاعات موثق و قابل اعتماد درباره محصول هستند. بهترین کار در این شرایط خواندن رپورتاژها است که مستقیما به اصل مطلب می‌پردازد و اطلاعات دقیقی درباره محصول یا خدمات ارائه می‌‌دهد. بنابراین وقتی با این سوال که دلیل اهمیت رپورتاژ چیست روبه‌رو می‌شوید، می‌توان به جامع و کامل‌بودن آن اشاره کرد. درصد بیشتری از خوانندگان رپورتاژ آگهی‌ها را به تبلیغات عادی ترجیح می‌دهند.

کافی است به درصد بازدیدکنندگان سایت خود از رپورتاژهای قرار داده شده در آن نگاهی بیندازید تا متوجه این موضوع شوید. تاثیر این نوع محتوا در کسب‌و‌کارها غیرقابل اجتناب است، تا آن‌جا که هزینه بالایی برای کاربردشان در نظر گرفته می‌شود. چنانچه متوجه کاهش نرخ بازدیدکننده از سایت خود شدید، کافیست بخش رپورتاژها را تقویت کنید. برخی از سئوکاران رپورتاژ را نوعی راه برای دورزدن تبلیغات و محتوا می‌دانند. به عقیده آن‌ها این محتواهای حرفه‌ای قابلیت ارتقاء سایت و بالارفتن فروش را دارند. افزایش تعامل میان شما و مخاطبانتان از دیگر دلایل کاربرد رپورتاژ به‌شمار می‌رود که نباید از آن غافل شد.

چگونه یک رپورتاژ باکیفیت بسازیم

ساختن یک رپورتاژ با کیفیت و استاندارد کار هرکسی نیست و تنها از عهده افراد حرفه‌ای و کاربلد برمی‌آید. چنانچه به‌دنبال تقویت این بخش در وب‌سایت خود هستید، توصیه می‌شود که آن را به افراد متخصص تحویل دهید. رعایت جزئیات در رپورتاژ از مهم‌ترین مواردی است و امتیاز قابل توجهی به آن داده می‌شود. اما روش ساخت رپورتاژ چیست؟ چگونه می‌توان رپورتاژی باکیفیت و اصولی تهیه کرد؟. برای ساخت این قبیل مقالات از دو راه می‌توان پیش رفت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

رپورتاژهای سئو شده

مگر می‌شود محتوایی با این میزان تاثیرگذاری تهیه کرد، اما از سئو‌بودن آن غافل شد. یک رپورتاژ موفق و باکیفیت باید با توجه به اصول سئویی نگاشته شود تا به رتبه‌‌بندی سایت شما کمک کند. فراموش نکنید که به محض قرار‌دادن این محتوا در وب‌سایت خود مورد بازدید قرار می‌گیرد. با هر بازدید مخاطبان زیادی به سایت شما جذب یا از آن دفع خواهند شد. بنابراین در تولید محتوای آن باید دقت زیادی به‌خرج داد و یک رپورتاژ سئو‌شده کامل را تولید کرد.

در تولید محتوای مورد نظر خود می‌توان از اکسل، گوگل شیت و ابزارهایی از این دست بهره گرفت. بزرگ‌ترین مزیت کاربرد این صفحه کنترل کیفیت وب‌سایت و البته مخاطبان است. می‌پرسید کنترل صفحه و مخاطب در رپورتاژ چیست؟ بهترین پاسخ جذب مخاطب است. در واقع با تولید محتوایی جذاب و کامل می‌توان مخاطب را در اولین نگاه به خود جذب کرد.

رپورتاژهای سئوی خودکار

یکی از بهترین جایگزین‌ها برای رپورتاژهایی که به‌صورت دستی سئو می‌شوند، رپورتاژ سئو شده خودکار است. این یک راه عالی برای اطمینان از این است که مخاطب گزارش شما و ارزش آن را درک می‌کند. از جنبه مثبت، این یک فرآیند بسیار ساده و کارآمد به‌شمار می‌رود، اما اثرگذاری خوبی دارد. می‌توان از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس،MOz و Ahrefs  جهت ایجاد رپورتاژ خودکار استفاده کرد.

برای داشتن چنین محتوایی باید یک قالب استاندارد و باکیفیت را انتخاب کرد. در این مسیر می‌توان از شاخص‌های کلیدی هم استفاده کرد تا رپورتاژ خودکار را به سطح قابل توجهی رساند. اینکه ماهیت این نوع رپورتاژ چیست و چه تاثیری در جایگاه وب‌سایت دارد مساله‌ای مهم و حیاتی است. پس از انتخاب قالب می‌توان گزارش را به‌عنوان یک الگو ذخیره کرد و زمان ایجاد گزارش‌نویسی را انتخاب کنید. گزارش مورد نظر را از طریق ایمیل یا PDF ارسال کنید و آن را مطابق با محتوا به اشتراک گذاشت.

این نکته را در نظر داشته باشید که گزارش سئو یک فرآیند مداوم جهت سرعت‌بخشیدن به عملکرد وب‌سایت به‌شمار می‌رود و موجب تنظیم خودکار ایمیل می‌شود. برای این کار به روش‌های زیر باید عمل کرد:

  • روی اشتراک‌گذاری با ایمیل کلیک کنید.
  • مشخص کنید که قصد ارسال آن به چه کسانی را دارید.
  • زمان ذخیره خودکار را برای ایمیل خود تعیین کنید.

مهم‌ترین نکات در نوشتن رپورتاژ چیست؟

پیشنهاد می‌شود که در زمان نوشتن رپورتاژ به برخی نکات مهمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود دقت داشته باشید:

پیدا‌کردن کانال مناسب

یافتن یک کانال و منبع مناسب جهت انتشار رپورتاژ تاثیر اولین قدم در نوشتن آن به شمار می‌رود. برای این کار باید به‌دنبال پیداکردن یک منبع و کانال مناسب و همسو با موضوع کاری خود باشید. داشتن چنین کانالی به جلب مخاطب بیشتر و ارتقاء تعداد بازدیدکنندگان سایت کمک می‌کند.

تجزیه و تحلیل کانال انتخاب شده

دومین قدم در نوشتن رپورتاژ چیست؟ بله، بررسی کانالی که انتخاب کرده‌اید مرحله دوم در این پروسه محسوب می‌شود. حتما سابقه کانال یا سایت را به دقت بررسی کنید تا از قراردادن نوع محتوا در آن مطمئن شوید.

تعیین هزینه رپورتاژ

آخرین و البته مهم‌ترین مرحله پیش از نوشتن رپورتاژ به‌شمار می‌رود و اهمیت زیادی دارد. سایت یا کانال انتخابی شما جهت انتشار محتوای رپورتاژ هزینه دریافت می‌کند. هزینه‌های تعیین شده براساس نوع محتوای رپورتاژ در نظر گرفته می‌شوند که باید پیش از انتشار محتوا در این باره به توافق رسید.

به‌کمک کافه سئو رپورتاژهای باکیفیت تولید کنید

طبق نکاتی که در این مقاله اشاره شد، رپورتاژ یکی از مهم‌ترین ابزارهای تولید محتوا در وب‌سایت است. اینکه ماهیت اصلی رپورتاژ چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد را با یکدیگر بررسی کردیم. این نوع محتوا به‌صورت حرفه‌ای و غیرمستقیم محتوای شما را تبلیغ و آن را در معرض دید قرار می‌دهد. به‌کمک محتواهای این چنین نه تنها جایگاه وب‌سایت خود، بلکه بازدیدکنندگان آن را افزایش می‌دهید. رپورتاژ سئو شده و استاندارد تاثیری قابل توجه در دریافت رتبه سایت دارد و موفقیت آن را تضمین می‌کند. برای تولید این نوع محتوای حرفه‌ای می‌توان از یک مرکز باتجربه و حرفه‌‌ای مانند کافه سئو کمک گرفت. متخصصان حاضر در این مرکز با تولید رپورتاژهای عالی تعداد افراد بیشتری را به‌سمت کسب‌و‌کار شما هدایت خواهند کرد.