گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم و حیاتی در شرکت گوگل است که با هدف بررسی و آنالیز سایت بهکار میرود. در واقع آنالیتیکس یک سرویس تجزیه و تحلیل وب جهت بررسی عملکرد وب و کمپینهای بازاریابی بهشمار میرود. این سرویس بخش از پلتفرم بازاریابی گوگل است و تاثیر مستقیم در رتبهبندی و ارتقاء سایت دارد. تمام افرادی که در گوگل حساب کاربری دارند، میتوانند بهصورت رایگان از آن استفاده کنند. بنابراین وقتی سایت خود را ثبت میکنید گوگل امکان مدیریت بهتر و دقیقتر را نیز به شما خواهد داد. فراموش نکنید که رتبه سایت در گرو دقت و آنالیز روزانه است و جزء اختیارات شما قرار دارد.
فهرست مطالب
گوگل آنالیتیکس چیست و چه عملکردی دارد؟
این ابزار با هدف ردیابی عملکرد سایت و بررسی میزان بازدید از آن مورد استفاده قرار میگیرد. گوگل آنالیتیکس به شرکتها و سازمانها کمک میکند تا دلیل و منبع ترافیکها را شناسایی و جهت رفع آنها بکوشند. بسیاری از وبسایتهای خردهفروشی کوچک و متوسط جهت تجزیهوتحلیل رفتار مشتریان از این ابزار کاربردی استفاده میکنند.
آنالیتیکس با فراهمکردن مبنایی جهت افزایش ترافیک و حفظ بازدیدکنندگان شرایط مناسبی را در اختیار صاحبان سایت قرار میدهد. بهعلاوه با ارائه طیف وسیعی از ابزارهای تحلیلی بینش مخاطبان نسبت به محتوا را در جهت مورد نظر شکل خواهد داد. بهمحض درک نحوه تعامل مشتری با سایت، میتوان برنامههای مناسبی را پیادهسازی کرد. بدین ترتیب هر چقدر در جهت ارتقاء سایت هزینه کردهاید، به شما باز میگردد و سود مناسبی خواهید داشت.
گوگل آنالیتیکس چطور کار میکند؟
برای استفاده از این ابزار ابتدا باید یک حساب آنالیتیکس ایجاد کنید. این حساب با حساب گوگل یا جیمیل فرق دارد و جهت بررسی سایت بهکار میرود. در واقع داشتن حساب جیمیل موجب دسترسی شما به گوگل آنالیتیکس نخواهد شد. ثبت نام در آنالیتیکس مسیر و فرآیند جداگانهای دارد که باید به ترتیب و با دقت انجام شود. برای اینکه این ابزار را بهعنوان یک افزونه به وبسایت خود اضافه کنید، به کد برنامهنویسی جاوا اسکریپت آن نیاز دارید. مهمترین مراحل و اقدامات این ابزار که شامل تحلیل و بررسی وبسایت است، به کمک کد جاوا اسکریپت صورت میگیرد. این کد رهگیری اطلاعات مستعار مانند موارد زیر را در اختیار شما قرار میدهد:
- بررسی نحوه برقراری تعامل بازدیدکنندگان با سایت شما
- شناسایی نوع مرورگری که مخاطبان استفاده کردهاند، مانند کروم یا فایرفاکس
- امکان تنظیم زبان مرورگر
- نحوه اجرای مرورگر روی دستگاه و سیستم عامل آن
- شناسایی منابع ترافیک مانند موتور جستجو، تبلیغات آنلاین، کمپین بازاریابی ایمیلی و…
نکته حائز اهمیت این است که آنالیتیکس برای صفحهای که فاقد کد رهگیری باشد، داده جمعآوری نمیکند. تمام دادههای جمعآوری شده در یک پایگاه داده مشخص و مرتب جمعآوری و پردازش و تحلیل میشوند. در واقع این ابزار گزارشهایی را شکل میدهد تا مشتریان بازار را بهتر شناسایی و درک کنند.
زمانی که دادههای پردازش شده در پایگاه داده ذخیره میشوند، نمیتوان آنها تغییر داد. براین اساس کاربران باید مراقب حذف دادهها باشند و بیگدار به آب نزنند. این شرایط زمانی ایجاد میشود که کاربران تصور میکنند برای تجزیه و تحلیل به برخی دادهها نیازی ندارند. بههمین دلیل جهت حذف داده فیلترهایی را به گوگل اضافه کردهاند تا کار برای کاربران راحت شود.
جالب است بدانید که ابزار آنالیتیکس از طریق تگهای صفحه دادههایی مانند تعداد بازدیدکنندگان را بهدست میآورد. یک تگ جاوا اسکریپت که در هر کد صفحه درج میشود، به تولید دادههای متعدد آنها کمک میکند. این دادهها شامل نرخ پرش، میانگین مدت جلسه، تعداد کاربران، جلسات براساس کانال، بازدید از صفحه و… میشود. تگ صفحه بهعنوان یک باگ وب یا وب بیکن جهت جمعآوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل میکند. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که سیستم آنالیتیکس به کوکیها متصل است. براین اساس کاربرانی که کوکیهای اکانت خود را غیر فعال میکنند، در کار با گوگل آنالیتیکس به مشکل بر خواهند خورد.
ویژگیهای گوگل آنالیتیکس چیست؟
طبق نکاتی که گفته شد آنالیتیکس اطلاعات موثق و مهم درباره وبسایت را به مالک و مدیر آن میدهد. کاربرد این ابزار از ضروریترین مواردی است که در مدیریت یک سایت باید مورد استفاده قرار گیرد. آنالیتیکس از ویژگیهای خاصی برخوردار است که مهمترین آنها در ادامه مورد بررسی قرار میگیرند:
- دارای اتوماسیون داخلی جهت آشکارسازی بینشهای عملی، پیشبینی اقدامات آینده و ایجاد تصویری کامل از جستجوی مشتری در سایت
- ارائه گزارش روزانه و ایجاد نگاهی وسیع برای مدیر سایت
- حفظ حریم خصوصی سایت جهت بالابردن سطح درک مدیر از رفتار مخاطبان
- بهکارگیری مدلهای مبتنیبر یادگیری ماشین
- بررسی عملکرد مخاطبان در برابر تغییرات ایجاد شده در سایت
- مدیریت معقول داده و المانهای بهکار رفته در سایت
- کاربرد رابطهای برنامهنویسی API جهت مدیریت دقیق سایت
- ایجاد فضای تبلیغات کاری جهت شکلدهی به پروژههای تازه
- شناسایی بخشهای مورد پسند مخاطبان و نشاندادن آنها به مدیر وبسایت
نحوه گزارشدهی در گوگل آنالیتیکس
این ابزار انواع مختلفی از گزارش ها را ارائه میدهد که میتوان به مهمترین آنها اشاره کرد:
- گزارشهای لحظهای جهت افزایش نظارت بر سایت
- گزارشهای تعاملی جهت شناسایی و مدیریت محتوا
- گزارشهای مرتبط با کسب درآمد سایت جهت آگاهی از درآمدها
- گزارشهای مرتبط با ترافیکهای سایت و نحوه جذب کاربر
کسبوکارها بسته به نوع و نحوه تجزیه و تحلیل میتوانند از دادههای مداوم و روزانه استفاده کنند. این کار با هدف ایجاد نماهای جداگانه، معرفی خطوط تولید مختلف و مشاهده معیارهای جهانی صورت میگیرد. کاربران میتوانند نمایههای چندین وبسایت را ذخیره و جزئیات دستهبندیهای پیش فرض را ببینند. دستهبندیهای سایت جهت ردیابی نمای کلی محتوا، کلمات کلیدی، سایتهای ارجاع دهنده، نمای منابع ترافیک و… انجام میشود. یک نکته مهم دیگر این است که از طریق ویجت یا افزونه میتوانید این ابزار را به هر سایتی اضافه کنید.
معیارهای مهمی که در گوگل آنالیتیکس بررسی میشوند
این ابزار از 200 معیار مختلف برای سنجش عملکرد وبسایتها پشتیبانی میکند. در اینجا به مهمترین معیارها اشاره میشود:
کاربران
از مهمترین و اصلیترین معیارهای موجود در این ابزار کاربران هستند. این بخش شامل مخاطبان و بازدیدکنندگان از سایت میشوند و تاثیر زیادی در ارتقاء سایت دارند. میدانید که هر چه میزان بازدیدکنندگان سایت بیشتر باشد، احتمال دیدهشدن آن بالا خواهد رفت.
نرخ پرش
نرخ پرش تنها درصد بازدید کنندگانی که تنها از یک سایت دیدار کردهاند را نشان میدهد. در واقع تنها یک درخواست از طرف آنها به آنالیتیکس داده میشود.
متریکها
متریکها را خصوصیات درونی یک دایمنشن مینامند که اغلب بهصورت نرخ اندازهگیری میشوند. تعداد دفعات و طول زمانی که کاربران در وبسایت شما هستند یک متریک بهحساب میآید.
دورهها
تعاملاتی که میان مخاطبان و مدیران وبسایت ثبت میشود را دوره میگویند. دورهها از معیارهای مهم این ابزار بهشمار میروند و معمولا بهصورت هر 30 دقیقه گزارشگیری انجام میشود. درصورت عدم تعامل و ارتباط بین کاربر و وبسایت بعد از 30 دقیقه، برنامه بسته خواهد شد. چنانچه ارتباط دوباره بین کاربر و سایت برقرار شود یک دوره جدید شروع و به آن اضافه خواهد شد. هر سایت بهطور متوسط در روز چندین مرتبه جلسات را ثبت میکند.
صفحات هر جلسه
در هر جلسه چه تعداد صفحه از وبسایت توسط بازدیدکنندگان باز شده است یکی از این معیارهای مهم است. تعداد صفحاتی که در هر جلسه دیده میشوند اهمیت زیادی در گوگل آنالیتیکس دارند و ارزش سایت را بالا میبرند.
بررسی اهداف
تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان یک اقدام مشخص و ثابت را انجام میدهند هدف وبسایت را نشان میدهد. این معیار نشاندهنده اهمیت دلیل و هدف اصل از کاربرد آنالیتیکس خواهد بود.
کمپینها
کمپینها فرصت اضافهکردن پارامترهای مورد علاقه به وبسایت را به شما میدهند. بهوسیله این ابزار میتوان اطلاعات دقیقتر و کاملی را از کاربران خود بهدست آورد.
نحوه عملکرد گوگل آنالیتیکس
این ابزار در 3 مرحله وظایف خود را انجام میدهد که به ترتیب زیر با آنها آشنا میشوید:
جمعآوری داده
بهمحض بارگذاری صفحه توسط کاربر، جمعآوری دادهها شروع میشود. در این بخش، گوگل آنالیز تمام دادهها و اطلاعات مورد نیاز خود را جمع و ذخیره میکند.
پردازش و دسته بندی
در مرحله دوم دادهها باید پردازش و دستهبندی شوند. پردازش دادهها در 24 ساعت انجام و در این مدت دادههای خام به دادههای قابل تفسیر تبدیل میشوند. در نهایت دادهها براساس نوع ابزار مورد استفاده کاربر مانند موبایل یا لپتاپ دستهبندی خواهند شد.
گزارشدهی
پساز انجام این مراحل دادهها باید گزارش داده شوند. این گزارشها از الزامات گوگل آنالیز است تا بهراحتی قابل تجزیه و بررسی باشند.
مزایای کاربرد گوگل آنالیتیکس
این ابزار مزایای زیادی دارد، بههمین دلیل استفاده از آن ضروری و حیاتی خواهد بود. در ادامه مزایای گوگل آنالیز مورد بحث قرار گرفتهاند:
رایگانبودن
چه چیزی از این بهتر که یک ابزار تحلیلی رایگان و آسان در اختیار شما است. بهکمک آن در کوتاهترین زمان میتوان سایت خود را بهطور دقیق و کامل تجزیه و تحلیل کرد.
ترکیبیبودن
گوگل آنالیز از ابزارهای مختلفی جهت بالابردن بینش مشتری استفاده میکند. ترکیب چند ابزار کاربردی و ضروری با یکدیگر نگاهی جامع و دقیق از کسبوکار شما به دیگران خواهد داد. بدون شک هر چه ابزارهای مشترک بیشتری مورد استفاده قرار گیرد، سایت شما بهتر دیده میشود.
کاربرد یادگیری ماشین
این روزها یادگیری ماشین و برنامهنویسی حرف اول را در طراحی سایت میزند. گوگل آنالیتیکس هم از این قاعده مستثنی نیست و از یادگیری ماشین استفاده میکند. در واقع اصلیترین پشتیبان این ابزار برنامهنویسی و کد و فرامین ریاضی است که به آن ارزش میدهند. بهکمک یادگیری ماشین مدیریتی باکیفیت و عالی را در اختیار شما قرار خواهد داد و فضایی حرفهای میآفریند.
کاربرد رابط کاربری آسان
رابط کاربری از دیگر موارد مهم و ضروری است که هر سایت باید از آن استفاده کند. این ابزار صرفا جهت افزایش ارتباط میان کاربر با سایت مورد استفاده قرار میگیرد. گوگل آنالیز هم برای برقراری یک ارتباط و تعامل استاندارد میان مخاطب و وبسایت شما از این فاکتور مهم استفاده میکند.
محدودیتهای موجود در گوگل آنالیتیکس
فارغ از مزایای متعدد این ابزار باید به محدودیتهای آن توجه داشت. یکی از این محدودیتها اتکای آن به تکنیکهای نمونهگیری است که شرایط را برای شما کمی سخت خواهد کرد. علاوهبر این مسدودکردن کوکیهای گوگل آنالیز، برنامههای افزودنی مرورگر و برنامههای فیلتر تبلیغات توسط کاربر چالش برانگیز است. این کار کیفیت داده و وبسایت را با مشکلات زیادی روبهرو میکند و عدم رضایت مخاطب را بهدنبال دارد. بنابراین در صورت استفاده از این ابزار حتما به موارد اشاره شده دقت داشته باشید.
بررسی گوگل آنالیتیکس را به کافه سئو بسپارید
قطعا در ابتدای راهاندازی یک وبسایت با چالشهای زیادی روبهرو میشوید. از نحوه مدیریت سایت گرفته تا برقراری ارتباط دو طرفه و مثبت با مخاطب، ذهن شما را درگیر میکنند. میدانید که مدیریت یک وبسایت به تخصص و حوصله زیادی نیاز دارد. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای مهم و ضروری در هنگام کار با وبسایت است که باید با آن آشنا باشید. این ابزار زیر مجموعه گوگل به آنالیز و بررسی سایت میپردازد و اطلاعات دقیق را در اختیار مدیر آن قرار میدهد. شما هم بهعنوان مدیر و صاحب یک سایت باید با نحوه کار با این ابزار آشنا باشید و جزئیات آن را بدانید. بدون شک در ابتدای کار برای حل این چالشها میتوان از متخصصان کمک گرفت. در صورت نیاز با کارشناسان و مهندسان کافه سئو تماس بگیرید و نقشه راه خود را از آنها بخواهید.