بودجه خزش یکی از فاکتورهای مهم در اصول سئو است که از نگاه برخی مدیران وبسایتها پنهان میماند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان درک نرخ خزش و نحوه استفاده از آن در مباحث سئویی بسیار بزرگ و چالش برانگیز است. پاسخ به این سوال که بودجه خزش(Crawl Budget) چیست، خود به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شده است. در واقع بودجه کراول یا خزش تعداد صفحات ایندکس شده وبسایت توسط گوگل را نشان میدهد. مقدار و تعداد این بودجه براساس تعداد لینکهای ورودی بهکار رفته و بزرگی آن مشخص میشود. اما سوال اینجاست که چطور میتوان توجه گوگل را جذب و میزان این بودجه را افزایش داد؟ با افزایش این نرخ توسط موتور جستجوگر، میتوان انتظار ارتقاء سایت و برند را داشت.
فهرست مطالب
نرخ کراول چیست؟
بودجه کراول چالشی جدید در میان وبسایتهای تبلیغاتی است. میزان این بودجه تعداد صفحات ایندکس شده یک وبسایت و جایگاه آن را در میان سایتهای دیگر نشان میدهد. نکته قابل توجه این است که ایندکسکردن صفحات به عهده موتور جستجوگر گوگل خواهد بود. در واقع ایندکس این صفحات توسط گوگل صورت میگیرد و در مباحث سئویی بسیار تاثیرگذار است.
البته این نکته را هم باید در نظر داشت که بودجه کراول حتی با بزرگ و وسیعشدن گوگل اندک است. چراکه گوگل توانایی ایندکسکردن تعداد زیادی صفحه وبسایت را ندارد و مقدار آن محدود نشان داده میشود. اصلیترین دلیل این موضوع افزایش روزانه وبسایتها به دنیای مجازی است و ایندکسکردن همه آنها زمانبر خواهد بود. بدون شک نمیتوان در این زمان کوتاه انتظار داشت که گوگل تمام وبسایتها را بررسی کند.
دلیل اهمیت نرخ بودجه خزش (Crawl Budget) چیست؟
میدانید که سئو سایت مهمترین مبحث در طراحی و ساخت آن بهشمار میرود. بدون سئوکردن یک سایت نباید انتظار موفقیت چندانی از آن داشت. سئوکردن به ارتقاء و رتبهبندی برتر وبسایت شما کمک میکند و تعداد بازدیدکنندگان آن را بالا میبرد. بنابراین بهتر است هر چیزی که مرتبط با این موضوع باشد را رعایت و در نظر گرفت.
یکی از این موارد و فاکتورهای بسیار مهم بودجه خزش است که مستقیما بر سئو سایت تاثیر میگذارد. چنانچه صفحات یک وبسایت توسط گوگل ایندکس نشود، بدون شک اقدامات سئویی هیچ تاثیری بر آن نخواهد داشت. ایندکس یا فهرستشدن سایت یک مرحله حیاتی در شناختهترشدن آن بهشمار میرود. حال تصور کنید وبسایتی که فهرست نشده است چه جایگاهی در میان رقبا دارد؟ قطعا هیچ جایگاه و اهمیتی نخواهد داشت.
بههمین خاطر مبحث نرخ کراول یا خزش سایت از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که ایندکس صفحات را در برمی گیرد. با توجه به موارد اینچنین مدیریت یک سایت کمی چالشبرانگیز خواهد شد و دقت بیشتری را میطلبد. چنانچه وبسایت شما بنا به هر دلیلی بودجه خزش مورد نظر خود را بهدست نیاورد، احتمالا در رتبههای پایینتر گوگل قرار میگیرد.
البته قرار نیست تمام وبسایتهای تازه تاسیس وقت و هزینه زیادی را بابت ایندکسکردن صرف کنند. در برخی موارد دیده شده که خود گوگل برخی صفحات را تشخیص و آنها را ایندکس میکند. بههمین خاطر توصیه میشود تا اصول سئو و نگارش را بهدرستی رعایت کنید تا گوگل سایت شما را تشخیص دهد. فراموش نکنید که دو فاکتور ایندکسکردن و سئو سایت از ارتباطی دوجانبه و مستقیم با هم برخوردار هستند.
افزایش شهرت سایت بهکمک نرخ کراول
اصولا یک URL استاندارد با استفاده از نرخ خزش توان تغییر جایگاه خود را خواهد داشت. هیچگاه تاثیر این نرخ در ارتقاء سایت را دست کم نگیرید و تا جایی که ممکن است آن را افزایش دهید. در دنیای سئو بهترین عاملی که صفحات استاندارد را از کمترین صفحات جدا میکند تعداد و نوع بک لینکها است.
بک لینکها اعتماد موتور جستجوگر را جلب و باعث اعتبار وبسایت شما خواهند شد. احتمالا میدانید که قابل اعتمادبودن یک فاکتور ارزشمند در افزایش رتبه و جایگاه سایت بهشمار میرود. هر چه سایت شما قابل قبولتر باشد به همان میزان نرخ خزش بیشتری را تجربه میکند. کاربرد این فاکتورهای سئویی با نرخ خزش سایت ارتباط دارد و آن را به رتبه قابل توجهی میرساند. صرف نظر از اینکه نباید بیش از حد روی نرخ خزش تاکید کرد، باید آمار آن را مد نظر قرار داشت.
حال بهترین روش برای بررسی آمار مرتبط با نرخ بودجه خزش(Crawl Budget) چیست؟ بله، باید به سرچ کنسول اشاره کرد. این ابزار کاربردی بهترین راه جهت بررسی آمار و ارقام مربوط بودجه کراول بهشمار میرود و تاثیر قابل توجهی در افزایش رتبه سایت دارد. بنابراین پیشنهاد میشود سرچ کنسول را اولویت کار خود قرار دهید و در بررسی بودجه خزش از آن کمک بگیرید. برای پیداکردن این نرخ باید به قسمت گزارشها در گوگل مراجعه و آمار را در بخش گزارشهای قدیمی بررسی کنید. بهعلاوه میتوان در این مسیر روی سایتمپ هم حساب کرد و در بررسی نرخ خزش از آن هم استفاده کرد. سایت مپ وضعیت سایت و اطلاعات دقیقی از نرخ خزش را در اختیارتان قرار میدهد.
گوگل چگونه نرخ خزش را بررسی میکند؟
برای اغلب کسانی که در ابتدای طراحی وبسایت هستند این سوال شکل میگیرد. همانطور که پیشتر هم گفته شد این نرخ پیجهای ایندکس شده یک وبسایت توسط گوگل را نشان میدهد. عموما گوگل، صاحبان سایت را از تاثیر این نرخ آسوده خاطر میکند؛ چراکه در نهایت به بررسی وبسایت آنها خواهد پرداخت. تنها نکته مهم رعایت اصول سئو و نگارش در تولید محتوای سایت است تا گوگل را به ایندکسکردن صفحات وادار کند.
براساس استانداردهای این موتور جستجوگر، چنانچه تعداد صفحات سایت به بالای صد برسد، کراولشدن آن دور از انتظار نیست. طبق آنچه ذکر شد، افزایش تعداد صفحات سایت موجب دیده شدن و ارتقاء رتبه آن خواهد شد. پس بهترین راه افزایش بودجه خزش(Crawl Budget) چیست؟ بله، سئو سایت و در نتیجه دیدهشدن آن است. یک چالش عمده در سایتهای دارای صفحات زیاد، افزایش بودجه کراول است که با کمی صبر امکانپذیر خواهد بود.
رایجترین اشتباهات در بهینهسازی بودجه خزش وبسایت
منظور از بهینهسازی نرخ خزش به معنی ایندکسکردن تمام صفحات سایت و عدم هدررفت الگوریتمهای آن است. اما گاهی در این مسیر مشکلاتی شکل میگیرند که نرخ خزش وبسایت را در جهت منفی تحت تاثیر قرار میدهند. از اصلیترین این مشکلات که موجب تلفشدن نرخ کراول سایت میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پارامترهای فیلتر محصولات در بخش آدرس سایت
گاهی برای فیلترکردن یک محصول باید پارامترهای URL سایت را تغییر داد. با این کار میتوان از کراولنبودن و در دسترس گوگلبودن مطمئن شد. در صورت عدم توجه به این موضوع باید برای ایندکسکردن صفحات بودجه بیشتری را در نظر بگیرید.
تکراریبودن محتوا
تکراریبودن محتوا از بزرگترین اشتباهات در بهینهسازی بودجه خزش سایت بهشمار میرود. وبسایتی که از محتوای تکراری برخوردار باشد، در رتبههای پایین ایندکس قرار میگیرد. در واقع احتمال ایندکسشدن چنین سایتی بسیار پایین است و کاربرد بودجه برای چنین سایتی غیرمنطقی خواهد بود.
بیکیفیتبودن محتوا
وبسایتی که از محتوای بیکیفیت برخوردار است، نرخ خزش پایینی خواهد داشت. این نوع صفحات عموما در جستجوی گوگل قرار نمی گیرند و قابل دسترس نیستند. صفحات دارای محتوای بیکیفیت، بودجه سایت شما را از بین میبرند و اثر منفی در رتبهبندی آن دارند.
کاربرد لینک ریدایرکت شده
لینکهای ریدایرکت شده که لینک شکسته هم خواهنده میشوند میتوانند موجب سردرگمی رباتهای گوگل شوند. هر چه این رباتها بیشتر دچار سردرگمی و چالش باشند، نرخ خزش بیشتری تلف میشود. همین عامل موجب عدم استفاده یا استفاده کمتر از بودجه خزش و در نتیجه تنزل رتبه سایت خواهد شد.
آدرس سایت اشتباه
وجود URLهای اشتباه یا ناقص بهویژه در سایت مپ قطعا به تلفشدن بودجه خزش منجر میشود. بدون شک وجود آدرس و لینکهای اشتباه و شکسته در سایت مپ کروکی سایت شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. وجود این لینکها موجب به اشتباهافتادن موتور جستجوگر گوگل و کراول نادرست سایت خواهد شد. پیشنهاد میشود تا از کاربرد ریدایرکتهای 5xx، 4xx و 3xx در نقشه XML خودداری کنید. این نوع لینکهای نادرست بودجه کراول سایت را تا حد قابل توجهی کاهش میدهند.
وجود صفحات غیر قابل ایندکس
وجود چنین صفحاتی موتورهای جستجوگر را به کراولکردن بیهدف وادار میکند. میدانید که گوگل صفحات ایندکس شده را نشان میدهد و نرخ خزش را بالا میبرد.
لینکسازی غیر استاندارد
لینکسازی غیر استاندارد هم بهتنهایی در سردرگمشدن موتور جستجوگر گوگل تاثیرگذار است. در واقع کاربرد چنین لینکهایی منجر به اشتباه از سوی گوگل و پایینآمدن دقت آن در کراولکردن میشود. بنابراین کاربرد لینکهای استاندارد را در اولویت کاری خود قرار دهید.
بهترین راه افزایش بودجه خزش(Crawl Budget) چیست؟
همانطور که بیان شد، میان نرخ خزش و اعتبار صفحات یک سایت ارتباطی مستقیم وجود دارد. در واقع هرچه صفحه یک سایت معتبرتر باشد یعنی نرخ خزش بیشتری در اختیار دارد. بهطور کلی جهت افزایش این نرخ باید اعتبار سایت خود را تا جایی که ممکن است بالا ببرید. پیشتر هم گفته شد یکی از عوامل افزایش اعتبار سایت کاربرد اصولی سئو در تولید محتوای آن است. هر چه اعتبار سایت بیشتر باشد، گوگل هم آن را در رتبهای برتر سرچ قرار میدهد. همین عامل کافیست تا نرخ خزش آن به بالاترین حد ممکن برسد و از جایگاه خوبی برخوردار شود.
افزایش بودجه خزش وبسایت بهکمک کافه سئو
براساس نکاتی که در این مقاله اشاره شد، نرخ خزش یا کراول یکی ازمهمترین مواردی است که در مدیریت سایت بررسی میشود. نرخ خزش گویای تعداد صفحاتی است که توسط گوگل ایندکس میشوند و سایت را به رتبه بالای سرچ میرسانند. بنابراین هر چه یک وبسایت بیشتر تحت تایید گوگل باشد، بودجه خزش بالاتر و در نتیجه رتبه عالیتری خواهد داشت. بسیاری از مدیران جهت رسیدن به این هدف هزینههای زیادی را در نظر میگیرند. برای مثال افزایش نرخ بودجه سایت خود را به مراکز حرفهای در زمینه سئو میسپارند. کافه سئو یکی از این مراکز باسابقه و مطرح است که در این زمینه به شما کمک میکند. بهکمک کافه سئو میتوان اعتبار سایت و در نتیجه افزایش نرخ کراول را تضمین کرد و آن را به سطح بالایی از شناخت رساند.