بسیاری از متخصصان در حوزه رایانه با گزارش Pages در سرچ کنسول گوگل بهخوبی آشنایی و بر آن اشراف کامل دارند. این بخش از گوگل بهترین راهکار جهت آنالیز دقیق و کامل سایت است و به عملیات سئو سایت حرفهای کمک میکند. مدیریت یک وبسایت کار سختی نیست، اما به صبر و سواد زیادی نیاز دارد. پس از آموختن سئو که یکی از مهمترین مراحل در این زمینه بهشمار میرود به مرحله آشنایی با سرچ کنسول میرسیم. بخش مهمی به نام Pages در سرچ کنسول تعبیه شده که شما را از وضعیت ایندکس و خزش سایتتان آگاه میسازد. پیش از این، بخش Pages را با نام Coverage میشناختند تا اینکه در سال 2022 تغییر نام داد. آگاهی از عملکرد این بخش از ضروریات هر کسبوکاری است که در دنیای مجازی مشغول به فعالیت است.
فهرست مطالب
گزارش Pages را بشناسید و آن را در مدیریت سایت بهکار بگیرید
پس از راهاندازی وبسایت باید بهطور مداوم از میزان ایندکس و خزش آن مطلع شد، اما چگونه؟. با کمک بخش Pages در سرچ کنسول گوگل میتوان از جزئیات عملکرد سایت خود مطلع و تغییرات لازم را اجرا کرد. همانطور که گفته شد مدیریت وبسایت اهمیت بسیار زیادی در ارتقاء و پیشرفت کسبوکار دارد. این ابزار از سال 2018 با نام Coverage توسط گوگل معرفی و در وبسایتها بهکار گرفته شد. گزارش Pages در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای مدیریتی گوگل تبدیل شده است و کاربران زیادی در سراسر دنیا دارد. چنانچه مشکلی در ایندکسشدن یا خزش URLهای سایت شما وجود داشته باشد، توسط این بخش شناخته خواهد شد. بنابراین بهعنوان یک ابزار حرفهای و توانمند بهکار میرود و به بهبود وبسایت کمک میکند.
نحوه کار با گزارش Pages در سرچ کنسول
کافیست به سرچ کنسول گوگل وصل شوید تا بتوانید تمام پارامترهای آن را به دقت بررسی کنید. در قسمت بالای نمودار و سمت چپ گزینهای را میبینید که نحوه جمعآوری اطلاعات سایت را به شما نشان میدهد. در این بخش میتوان یکی از سه گزینه All Known page، All Submitted page و Unsubmitted page only را انتخاب کنید. هر یک از این گزینهها در بخشی مشخص آگاهی شما را سایت مپ و صفحات وب را بالا میبرند. بهعلاوه چنانچه وبسایت شما وسیع است یا چند زیرمجموعه دارد میتوان بخش مورد نظر خود را فیلتر کنید. این آپشن در قسمت زیرین سه بخش مذکور واقع شده است و انتخاب بهتری را در اختیار شما قرار میدهد.
عموما در بخش Sitemap.xml تنها آدرسهایی را که قابل ایندکسشدن هستند باید اضافه کرد. البته این را در نظر داشته باشید که گاهی گوگل خود صفحات ایندکس نشده را هم پیدا میکند و نشان میدهد. بنابراین در زمان ورود اطلاعات باید از بدانید که کدام URL را بررسی میکنید. شایان ذکر است که با بازکردن نقشه سایت میتوان از گزینههای فیلتر جهت وارد ساختن اطلاعات جدید استفاده کرد. آموزش این بخش در سرچ کنسول به شما کمک میکند تا با کمترین فوت وقت به بیشترین کارایی و عملکرد برسید.
چرا کاربرد گزارش Pages در سرچ کنسول گوگل اهمیت دارد؟
هر مالک و مدیر وبسایت بهخوبی میداند که رتبهبندی سایت یکی از چالشهای مهم در این زمینه است. بنابراین نباید از هیچ اقدامی جهت بالابردن رتبه سایت در موتورهای جستجوگر غافل شد. دریافت رتبه برتر سایت در چند مرحله صورت میگیرد تا به بهترین وضعیت خود برسد. ابتدا سایت مورد نظر باید شناخته و دیده شود تا مخاطب بیشتری را جذب کند. در مرحله بعد مرحله خزش وبسایت مطرح خواهد شد که توسط خزندههای گوگل انجام میشود. ایندکسشدن سایت هم سومین مرحله در این پروسه بهشمار میرود و اهمیت زیادی دارد.
در این میان ممکن است سایت دچار مشکلات متعددی شود و تشخیص این چالشها ضرورت دارد. بهترین راه برای تشخیص مشکلات و چالشهای وبسایت استفاده از گزارش Pages سرچ کنسول است. گزارش Pages نقشی مهم و کاربردی در بالابردن رتبه سایت دارد و از اولویتهای هر کسبوکار بهشمار میرود. با دریافت این گزارش میتوان اطلاعات دقیق و کامل را درباره وضعیت سایت بهدست آورد. در واقع بهکمک این ابزار میتوان از انواع خطاهای وبسایت مطلع و در اولین فرصت آنها را رفع کرد. گزارش مذکور به یکی از مهمترین بخشهای سرچ کنسول گوگل تبدیل شده است و توسط تمام مشاغل مجازی بهکار میرود.
بخشهای گزارش Pages را بشناسید
در ابتدا این بخش از سرچ کنسول خود به چهار زیر مجموعه Valid، Valid with warning، Excluded و Errors تقسیم میشد. پس از سال 2022 و ایجاد تغییراتی در این گزارش شاهد شکلگیری بخشهای جدید و حتی ادغام بخشهای مختلف آن بودیم. برای مثال طی آپدیتهای اخیر گزارش Pages دو بخش Errors و Excluded با یکدیگر ادغام و در گروه جدیدی قرار گرفتند. این گروه با نام Not indexed شناخته میشود که خود بهصورت مجزا قابل استفاده است. از دیگر سو دو بخش Valid و Valid with warningبا یکدیگر ادغام و در گروهی با نام Indexed ارائه شدند. این بدان معنا است که در حال حاضر گزارش Pages در سرچ کنسول در دو بخش Not indexed و Indexedعرضه میشود.
نقش و عملکرد بخش Indexed چیست؟
اگر به سرچ کنسول گوگل سر بزنید متوجه این بخش خواهید شد که به شکل نمودارهای سبز رنگ نشان داده میشود. در واقع Indexed توانایی نشاندادن URL هایی را دارد که بهراحتی و بدون هرگونه مشکل به مرحله ایندکس رسیدهاند. همانطور که از نام این بخش مشخص است میتوان بهکمک اطلاعات بهدست آمده از آن وضعیت وبسایت را بررسی کرد. بدون شک وبسایتی که ایندکس نشده است باید زودتر تشخیص و مشکل آن رفع شود.
نقش و عملکرد بخش Not Indexed چیست؟
برخلاف بخش قبل این بخش صفحات و وبسایتهای ایندکس نشده را نشان میدهد که خود مشکلی بزرگ برای صاحبان آنها بهشمار میرود. ایندکسنشدن به دلایل مختلفی ایجاد میشود که باید تشخیص و برطرف گردد. در برخی موارد وجود مشکلی خاص موجب ایجاد چنین مشکلی میشود، در حالی که گاهی بهصورت عمد این اتفاق میافتد. در واقع ایندکسنشدن بهصورت هشدار و خطا نشان داده خواهد شد که باید به سرعت بررسی شود. همانطور که در بخش قبل خواندید جهت تشخیص و حل این مورد هم باید از بخش سرچ کنسول گوگل کمک بگیرید. خطاهای این بخش معمولا به اشکال زیر نشان داده میشوند:
Server error
از ظاهر آن مشخص می توان متوجه شد که این خطا مربوط به بخش Server است و باید در اولین فرصت رفع شود. چنانچه با این خطا روبهرو شدید و اطلاعی از نحوه رفع آن نداشتید، حتما از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. این خطاها اغلب بهصورت 502 Bad Gateway یا Service Unavailable 503 نشان داده میشوند. وجود این خطا مانع ایندکسشدن وبسایت توسط گوگل بات خواهد شد و حل آن باید در اولویت قرار گیرد. عموما این خطاها از سوی هاست یا سایت ایجاد میشوند؛ بنابراین باید ابتدا تشخیص داده شوند. برای تشخیص منشا این مشکل باید بهصورت مداوم با مدیریت هاست خود در ارتباط باشید و اطلاعات آن را چک کنید.
Submitted URL blocked by robots.txt
ممکن است با بررسی نقشه سایت خود متوجه شوید که آدرسهایی ثبت شده در آن از طریق فایل robot.txt بلاک شدهاند. پیش از بررسی بیشتر باید بدانید که robot.txt فایلی است که دستورالعملهای مرتبط با خزش وبسایت را شامل میشود. در واقع چنانچه URL سایت شما به ایندکس نیاز داشته باشد باید ابتدا به سراغ robot.txt بروید تا از ریشه مشکل مطلع شوید. پس از شناخت و اطمینان از دلیل اصلی ایجاد مشکل آن را در اولین فرصت رفع کنید.
Redirect error
یکی از وظایف ریدایرکتها انتقال کاربران و گوگل بات از آدرس قدیمی به آدرس جدید است. در برخی کسبوکارها به دلایل مختلف آدرس قدیمی جای خود را به آدرس جدید میدهد؛ بنابراین کاربر را به اشتباه خواهد انداخت. این عامل موجب نشاندادن ارور مذکور خواهد شد و باید در اولین فرصت برطرف شود. جهت رفع خطای ریدایرکت باید زنجیره آن را پیدا و سپس دوباره منتشر کرد. بهطور کلی خطای Redirect به دلایل زیر ایجاد میشوند:
- شکلگیری حلقهای از ریدایرکتها
- وجود آدرس خالی یا اشتباه در ریدایرکتها
- طولانیشدن بیش از اندازه زنجیره ریدایرکتها که مرورگر را به اشتباه وا میدارد
Submitted URL seems to be a soft 404
این خطا زمانی نشان داده میشود که یک صفحه از وبسایت کد وضعیت 200 را بهکار بگیرد اما گوگل آن را حذف شده بپندارد. در واقع صفحه مورد نظر با خطای 404 روبهرو خواهد شد که نشاندهنده حذفشدن آن خواهد بود درحالی که موجود است. اصلیترین دلیل چنین اتفاقی عدم وجود محتوای استاندارد و کافی یا ریدایرکت شدن صفحه به یک صفحه دیگر است.
Submitted URL marked no index
احتمالا بسیاری از شما در زمان کار با سرچ کنسول به این اخطار برخورد کرده باشید. خطای مذکور نشاندهنده صفحاتی است که در سایت مپ جهت ایندکسشدن به ثبت رسیدهاند. پس از کار با آنها متوجه خواهید شد که دارای خطای No index هستند که کار با آنها را سخت میکند. بهترین کار جهت حل چنین مشکلی حذف تگ no index یا حذف آنها از سایت مپ است. اما خطای no index چیست؟ این تگ در زمان ایندکسنشدن صفحات یک وبسایت نشان داده میشود. در واقع خزندههای گوگل این صفحات را ایندکس نکردهاند، در نتیجه در رتبهبندی سرچ قرار نمیگیرند. یک روش عالی جهت رفع مشکل استفاده از متا تگ Robots است تا صفحات مورد نظر ایندکس شوند. بنابراین به محض رفع این مشکل خطای موجود از بین خواهد رفت.
Submitted URL returns unauthorized request 401
چنانچه در یک صفحه وب با چنین مشکلی مواجه شدید احتمالا درخواست شما توان تکمیل را ندارد. اصلیترین دلیل آن لاگینشدن با پسورد یا ID است که ربات گوگل را به اشتباه مرتکب میکند. بهطور کلی گوگل بات توان ایندکسکردن صفحاتی با فرم لاگین را ندارند. چنانچه دوست دارید این مشکل هر چه سریعتر حل شود بهترین کار حذف آپشن لاگینکردن است.
Submitted URL Not found 404
وقتی صفحهای وجود نداشته باشد و کاربرد آن را درخواست میکند با چنین خطایی مواجه خواهد شد. صفحه مورد نظر یا تغییر کرده است و یا حذف شده است؛ بنابراین با آدرس قبل همخوانی ندارد. صفحات مورد نظر در هر وبسایتی وجود دارند و اغلب چیز عجیبی نیستند. البته در صورتی که تعداد آنها کم باشد میتوان با خیال راحت صفحه را مدیریت کرد. اما اگر این صفحات بهصورت مکرر به کاربران نشان داده شوند احتمالا مشکل از جای دیگری است. بهعلاوه برخورد مداوم کاربر با چنین صفحاتی حس بدی را به او منتقل خواهد کرد. بهترین روش برای حل این مشکل ریدایرکتکردن تمام آدرسهایی است که از این خطا برخوردار هستند. البته میتوان کد وضعیت این صفحات را به وضعیت 410 هم تغییر داد تا مشکل بهصورت موقت حل شود.
Submitted URL returned 403
کد وضعیت Forbidden 403 زمانی ایجاد میشود که سیستم توان اجرای کد دستوری را ندارد. جهت رفع این مشکل میتوان دسترسی بازدیدکنندگان را باز یا صفحه را بهطور کلی از سایت مپ گوگل حذف کنید.
Submitted URL blocked base on other 4xx issue
چنانچه URL سایت شما ایندکس نشده باشد این خطا نشان داده میشود. نکته حائز اهمیت اینجاست که عموما دلیل چنین مشکلی و ایندکسنشدن سایت مشخص نیست. بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد هستند که دلیل آن از سوی خود کاربر است و باید روی این موضوع بیشتر کار کرد.
Duplicate without user-selected canonical
وقتی چندین نسخه تکراری از صفحه مورد نظر وجود داشته باشد با این خطا روبهرو خواهید شد. در واقع گوگل توان پیداکردن آدرسهایی که دارای تگ کنونیکال هستند را ندارد و چنین خطایی نشان داده میشود.
از آموزشهای کافه سئو در این زمینه کمک بگیرید
گزارش Pages در سرچ کنسول یک راهکار مناسب و رایج جهت رصد وضعیت سایت بهشمار میرود و از قابلیتهای خوبی برخوردار است. بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا وقت و هزینه قابل توجهی را جهت شناخت این بخش بهکار میگیرند. کیفیت وبسایت از بزرگترین هدفهای آنان است؛ بنابراین این بخش را توسعه میدهند. کافه سئو به صاحبان کسبوکارهای دیجیتال کمک میکند تا بیشتر در این زمینه آگاهی کسب کنند. کارشناسان خبره و ماهر در این مرکز با کاربرد مهارتهای خود بخش Pages سرچ کنسول را بهخوبی مدیریت میکنند. جهت کسب اطلاعات دقیقتر میتوان به وبسایت آن سر زد.