سئو کلاه سیاه


سئو کلاه سیاه چیست؟ چرا باید از آن اجتناب کرد؟ این نکته مهم را همیشه گوشه ذهن خود قرار دهید. سئو کلاه سیاه به تکنیک‌هایی خاص جهت فریب موتورهای جستجوگر گفته می‌شود. هدف از این کار بالابردن جایگاه سایت به‌صورت غیر واقعی و البته موقتی است. در واقع این روش دستورالعمل‌های موتورهای جستجوگر را نقض می‌کند و تصویری غیر واقعی از سایت ارائه می‌دهد. از آنجا‌ که چنین جایگاهی برای سایت غیر قانونی و غیر واقعی است، در مدت کوتاهی تشخیص داده می‌شود. در اغلب موارد این کار با جریمه‌شدن و حتی حذف کلمات کلیدی از سایت همراه خواهد بود. سئو کلاه سیاه پایداری و ماندگاری سایت را به خطر خواهد انداخت و برند سایت را زیر سوال می‌برد.

فهرست مطالب

سئو کلاه سیاه چیست؟ این روش چه تکنیک‌هایی دارد؟

به عملی که برخلاف دستورالعمل‌های موتورهای جستجوگر رتبه سایت را بالا می‌‌برد، سئو کلاه سیاه گفته می‌شود. برخی از بازاریاب‌ها برای افزایش موقتی فروش خود از این روش استفاده می‌کنند. چیزی که این روش را زیر سوال می‌برد، غیر قانونی‌بودن آن و احتمال پرداخت جریمه است. بنابراین عموما کاربرد آن در امور سئو و طراحی سایت به‌هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. اما تکنیک‌های سئو کلاه سیاه چیست؟ عمدتا هدف از الگوریتم‌های موتورهای جستجوگر این است که بهترین نتایج ممکن را برای درخواست‌های خود در اختیار کاربران قرار دهند. سئو کلاه سیاه نوعی دزدی جایگاه از کسانی است که به روش کلاه سفید سایت خود را ارتقاء داده‌اند. در این جا به چند تکنیک رایج این روش اشاره شده است:

پرکردن کلمات کلیدی

در این تکنیک بازاریاب محتوای خود را از کلمات کلیدی پر می‌کند و آن را متنی کامل و جامع نشان می‌دهد. این در حالی است که محتوا فقط در ظاهر استاندارد، اما در اصل سرشار از نقص و کاستی است. می‌دانید که کلمات کلیدی نقشی اساسی در شناخته‌شدن محتوا و افزایش جایگاه آن دارند. تصور می‌‌شود که هرچه تعداد کلمات کلیدی بیشتر باشد، شانس بهتری برای رتبه‌بندی محتوا وجود خواهد داشت. منظور از پرکردن کلمات کلیدی در سئو کلاه سیاه چیست؟

  • لیست‌کردن شماره‌ها بدون اضافه‌کردن ارزش افزوده آن‌ها
  • بلوک‌هایی از محتوای لیست شده و موقعیت جغرافیایی صفحه
  • تکرار کلمات یا عبارات یکسان تا جایی که غیر طبیعی به‌نظر برسد

توجه داشته باشید که گوگل روز‌به‌روز هوشمندتر می‌شود و احتمال دستکاری و تقلب را تشخیص خواهد داد. ابزارهای هوشمندی که روی موتور جستجوگر گوگل نصب هستند به‌راحتی سئوی کلاه سیاه را تشخیص می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود که محتوای خود را هدفمند و درست بنویسید تا دچار چالش‌های بعدی نشوید. فراموش نکنید که محتوایی نوشته شده برای مخاطبان بسیار ارزشمندتر از محتوای نوشته شده برای ربات خواهد بود.

محتوای کم ارزش

تابه‌حال تصور کرده‌اید که تاثیر تولید محتوا در سئو کلاه سیاه چیست؟ بله، این فاکتور اهمیت بسیار زیادی دارد. تولیدکنندگان سئو کلاه سیاه با ایجاد محتوای کم ارزش می‌توانند سایت خود را ارتقاء دهند. این چنین محتوایی به سرعت و با کمک نرم‌افزار یا افراد غیر حرفه‌ای نوشته می‌شود. این عامل منجر به قرارگرفتن محتوا در کمپین‌های توسعه یا لینک‌سازی خواهد شد. بدون شک چنین محتوایی برای خواننده هیچ ارزشی ندارد و تنها جهت رتبه‌سازی ایجاد شده است.

به‌طور کلی برخی از صاحبان سایت از متنی یکسان و مشابه جهت پنهان‌کردن کلمات کلیدی خود استفاده می‌کنند. این کار ترافیک سایت را از طریق کلمات کلیدی نامربوط بالا خواهد برد و رتبه آن را ارتقاء می‌دهد. متنی که تولید می کنید تاثیری غیر قابل اجتناب بر ذهن و نگاه مخاطبان دارد. بر این اساس حتما در انتخاب یک متن دقیق و درست باید حساسیت به خرج داد تا جزء سئو کلاه سیاه قرار نگیرد.

محتوای کم ارزش

خرید لینک

اهمیت بک لینک در سئوی محتوا امری اجتناب‌ناپذیر است. هر چه یک سایت از بک لینک (سایت‌های خارجی که به محتوای شما لینک می‌دهند) بیشتری برخوردار باشد، قابل اعتمادتر است. در واقع گوگل با دیدن سایتی که از بک لینک قابل اعتماد برخوردار است، به‌صورت اتوماتیک رتبه آن را افزایش می‌دهد. اما تاثیر لینک در سئو کلاه سیاه چیست؟ به‌طور کلی دریافت لینک از سایت‌های جدید می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در واقع چرا باید کسی سایتی را در وب‌سایت خود ارجاع دهد که خود از هیچ ترافیک و بازدیدکننده‌ای برخوردار نیست. سایت‌ها و وبلاگ‌های بی‌شماری از بازاریابان سئو برای قراردادن محتوا و لینک خود در سایت پول دریافت می‌‌کنند. این میزان می‌تواند بین 15 تا بیش‌از 200 پوند و حتی بیشتر در نوسان باشد.

پرداخت پول برای لینک‌ها غیر قانونی و خلاف دستورالعمل‌های گوگل است. اما همان‌طور که گفته شد پرداخت برای پیوندها تنها راه آسان و سریع جهت ارتقاء سایت به‌شمار می‌رود. هر چه پول بیشتری برای لینک‌ها پرداخت شود، بک سایت و یک لینک بیشتری وجود دارد. این عامل، موجب بالارفتن جایگاه سایت و ارتقاء آن در رتبه‌بندی و SERP گوگل خواهد شد. گاهی محتوای ایجاد شده برای مخاطب هم چندان ارزشمند و مناسب نیست و تنها جهت دریافت رتبه سایت به‌کار می‌رود. پس در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین ترفند سئو کلاه سیاه چیست؟ می‌توان به این مورد اشاره داشت.

لینک فوتر

مکان لینک‌ها که اغلب از تاثیر خوبی برخوردار هستند را لینک فوتر می‌گویند. فوتر در اغلب صفحات وجود دارد و تاثیر قابل توجهی روی دیده‌شدن آن‌ها می‌گذارد. اما متاسفانه گاهی همین لینک‌ها به گزینه‌ای برای تقلب و سئو کلاه سیاه تبدیل می‌شوند. چنانچه لینک فوتر تبدیل به یک انکر تبلیغاتی شود و به تغییر نتایج جستجو کمک کند، سئو محتوا به‌شمار خواهد رفت. همین روش کافیست تا گوگل شما را به‌عنوان متقلب تشخیص دهد و جریمه‌ای سنگین برایتان در نظر بگیرد.

استفاده غلط از داده‌های برنامه‌ریزی شده

می‌دانید که ارتباط داده‌های ساختار‌یافته با سئو کلاه سیاه چیست؟ چقدر از این داده‌ها اطلاع دارید؟ اصولا هر چه داده‌های مورد استفاده در یک سایت منظم و ساختاریافته‌تر باشند، سایت رتبه بهتری پیدا می‌کند. همان‌طور‌که گفته شد بالابردن رتبه سایت در سرچ گوگل نیازمند کاربرد روش‌های متعدد است. از رعایت اصول نگارشی و سئو گرفته تا انتشار درست در اینترنت که همگی اهمیت بالایی دارند.

داده‌های ساختاریافته هم بخش از این موارد به‌شمار می‌روند و تاثیر قابل توجهی در بهتر دیده‌شدن سایت شما خواهند داشت. این قبیل داده‌ها به تمایز سایت شما از دیگران کمک خواهند کرد. اما در صورت دست‌کاری آن‌ها و انتشار سایت، باید منتظر پاسخ موتور جستجوگر باشید. این ترفند که تنها در حوزه سئو کلاه سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، با تاثیری آنی اما موقت همراه است.  

کامنت اسپم

تابه‌حال به کامنت‌های زیر یک پست دقت کرده‌اید، در‌حالی‌که هیچ ارتباطی با آن پست ندارد؟ ارتباط این کار با سئو کلاه سیاه چیست؟ به شما خواهیم گفت. این نوع کامنت‌های غیر مرتبط که زیر پست یا سایت قرار داده شده‌اند را کامنت اسپم یا هرز می‌گویند. قراردادن چنین نظرهایی از دیگر ترفندهای سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود و بسیار رایج است. بسیاری از سئوکاران تصور می‌کنند با این روش سایت را به سطح قابل توجهی می‌رسانند. اما به نکات مهمی که باید در نظر داشته باشند هیچ توجهی ندارند.

بسیاری از سایت‌ها چنین لینک ورودی را به‌صورت nofollow یا noreferrer نشان می‌دهند که به معنی عدم هرگونه تاثیر روی سایت است. نکته حائز اهمیت این است که چنین سایتی به احتمال زیاد جریمه خواهد شد. چنانچه کامنت‌هایی قرار داده شده در سایت خود را بدون چک‌کردن تایید کنید، احتمالا با این مشکل مواجه می‌شوید. این مساله تاثیر منفی بر سایت شما دارد و توسط موتورهای جستجوگر به‌عنوان متقلب شناخته می‌شود.

کپی‌کردن محتوا

از دیگر خط قرمزهای سئویی، کپی‌کردن محتوا است که در برخی از سایت‌ها دیده می‌شود. به همان اندازه که کلمه کلیدی و سئوی محتوا اهمیت دارد، باید به منحصر‌به‌فرد‌بودن محتوا هم اهمیت داد. از دیگر تکنیک‌های سئو کلاه سیاه کپی محتوای سایت‌های دیگر است. بسیاری از سئوکاران این روش را بدترین تکنیک در سئوکلاه سیاه می‌دانند؛ چراکه تمام ماهیت سایت را زیر سوال می‌برد. حال شاید کسی قصد استفاده دوباره از محتوای سایت خود را داشته باشد، در این شرایط باید از تگ canonical استفاده کرد. به ‌هر حال در صورت کپی محتوا از سایت دیگر باید منتظر یک جریمه سنگین و تنزل درجه و رتبه سایت خود بود.

صفحه پرش

شاید بپرسید صفحه پرش چیست و جایگاه آن در سئو کلاه سیاه چیست؟. در برخی موارد دیده می‌شود که یک صفحه بی‌ارزش تنها با هدف نشان دادن کلمه کلیدی ساخته شده است. در واقع چنین صفحه‌ای هیچ ارزش محتوایی و سئویی ندارد و تنها با هدف ارتقاء کلمه کلیدی به‌کار می‌رود. به‌همین جهت آن را صفحه پرش یا پل می‌نامند و کاربر را بین صفحات می‌گرداند.

در این تکنیک برخی عبارات خاص در سایت نوشته می‌شوند تا مخاطب به‌‌دنبال آن‌ها به این صفحه سر بزند. با بازکردن سایت متوجه خواهد شد که هیچ محتوای باارزش و مناسبی در سایت وجود ندارد. مخاطب با کلیک بر این لینک و ورود به صفحه پرش به دیده‌شدن کلمات کلیدی کمک می‌کند. صفحه پرش از موقتی‌ترین روش‌ها در سئو کلاه سیاه به‌شمار می‌رود و خیلی زود شناخته می‌شود.   

پنهان‌سازی محتوا

از دیگر روش‌های سئو کلاه سیاه عدم نمایش محتوا است که نوعی بازی با مخاطب محسوب می‌شود. به‌همین دلیل عموما چنین وب‌سایت‌هایی خیلی سریع از طرف بازدیدکنندگان پس زده خواهند شد. در این روش متن به کار رفته در سایت توسط مخاطب دیده نمی‌شود. با این وجود موتورهای جستجوگر آن را می‌بینند و در نگاه اول به‌عنوان محتوا تشخیص می‌دهند. نکته حائز اهمیت این است که چنین مطلبی خیلی زود توسط موتورهای جستجوگر شناخته و متحمل جریمه‌های سنگین می‌شود. پس یکی از جالب‌ترین ترفندهای سئو کلاه سیاه چیست؟ بله، روش پنهان‌سازی محتوا است.

چرا باید از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه دوری کرد؟

شاید با استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه نتایج سریع و مناسبی دریافت کنید، اما باید خطرات آن را به جان خرید. موتورهای جستجوگر از قدرت بسیار قابل قبولی در شناخت سایت‌های متقلب برخوردارهستند. بنابراین جهت زیر سوال نرفتن برندتان باید از این روش اجتناب کنید. از آنجا که سایت شما می‌تواند در حجم و وسعت بیشتری معرفی شود، این کار چهره حرفه‌ای شما را در سطح منطقه‌ای یا جهانی تخریب می‌کند.

دلیل استفاده از تکنیک سئو کلاه سیاه چیست؟

شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که اصلا چرا از چنین تکنیکی استفاده می‌شود؟. روشی که خیلی زود شناخته می‌‌شود و گوگل رتبه آن را پس می‌گیرد، چرا به‌کار می‌رود؟ بدون شک ارتقاء سایت در یک بازه زمانی کوتاه هم می‌تواند نیاز برخی از بازاریاب‌ها را رفع کند.

همان‌طور که گفته شد این تکنیک در بازه زمانی کوتاه پاسخگو است و به‌‌راحتی در رتبه‌های برتر موتور جستجو قرار می‌گیرد. در این شرایط بسیاری از سایت‌ها درآمد قابل قبولی را به‌دست می‌آورند و به رتبه قابل قبولی می‌رسند. این عامل یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت سئو کلاه سیاه در میان مدیران به‌ویژه مدیران تازه کار است.

سئو کلاه سیاه

نقش کافه سئو در تشخیص سئو کلاه سیاه چیست؟

همان‌طور که در این مقاله خواندید، سئو کلاه سیاه یکی از تکنیک‌های خطرناک برای رتبه‌گیری سایت به‌شمار می‌رود. اما تاثیر سئو کلاه سیاه چیست؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ نحوه برخورد با آن چیست؟. این سوالات قطعا ذهن شما را هم درگیر کرده است. جهت ارتقاء وب‌سایت خود می‌توان از روش‌های متنوعی استفاده کرد. این در‌‌حالی است که برخی کاربرد روش سئو کلاه سیاه را ترجیح می‌دهند. این روش اثری کوتاه‌مدت و مخرب دارد و بهتر است از کاربرد آن اجتناب کنید. جهت شناخت تکنیک‌های این روش و برخورد با آن می‌توان از مرکز کافه سئو کمک گرفت. متخصصان این مرکز شما را با این قبیل سایت‌ها آشنا و از کاربرد آن‌ها در کسب‌و‌کارتان جلوگیری خواهند کرد.