فهرست مطالب
سئو داخلی چیست؟
برخی از اصول اولیه سئوی داخلی هنوز ثابت ماندهاند؛ اما از زمان شروع موتورهای جستوجو تغییرات زیادی کرده است. سئو درون صفحه، در واقع عمل بهینهسازی عناصر در صفحات وب برای سئو بهشمار میرود. در واقع سئو آن پیج ترکیبی از سئو فنی و محتوایی محسوب میشود که حول بهینهسازی صفحات جداگانه میچرخد. این صفحه شامل محتوا، متا تگها، عناوین، لینکها و متن لنگر و موارد دیگر نیز میشود. ترکیبی از همه این عناصر در دیدهشدن محتوا شما توسط کاربران و موتورهای جستوجو نقش دارند. بنابراین باید تکتک این موارد را بررسی و برای اجرا آنها استراتژی بچینید.
On page سئو کاملاً به شما بستگی دارد، شما باید تعیین کنید که موضوع و هدف هر صفحه چیست. همینطور در مورد مخاطب هدف آن صفحه تصمیم بگیرید. کلمات کلیدی و عباراتی را که میخواهید روی آنها تمرکز کنید را در نظر بگیرید. بهینهسازی روی صفحه یک فرآیند ثابت است؛ این یکی از اساسیترین بخشهای اطمینان از وجود محتوا شما در صفحات نتایج موتورهای جستوجو خواهد بود. سئوی داخلی به یک صفحه کامل ختم نمیشود؛ شما باید بهطور مداوم محتوا خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خوب، مرتبط و بهروز است. ما این راهنما کامل را ایجاد کردهایم تا به شما کمک کنیم دانش سئو آن پیج خود را تازهسازی کنید. همچنین شما را در جریان بهترین شیوههای فعلی برای بهینهسازی سیگنالهای رتبهبندی در سایت قرار دهیم.
عناصر سئو داخلی روی صفحه
On page سئو میتواند تاثیر بسیاری در بالاآمدن سایت شما در نتایج موتورهای جستوجو داشته باشد. برای بهبود سئوی داخلی کافیست تنها چند مورد ساده را بهکار بگیرید و از آنها استفاده کنید. با انجام این تکنیکها تاثیرات شگفتانگیزی را بهدست میآورید. این فاکتورها را در ادامه میتوانید ببینید.
تحقیق کلمات کلیدی
اولین قدم برای ایجاد محتوا با کیفیت بالا، انتخاب کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط است. با جستوجو عبارات در گوگل تحقیق کنید که چه کلماتی مورد توجه رقبا و سایر وبسایتها قرار میگیرد. هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی، در نظر بگیرید که محتوا صفحه شما چگونه در سفر خریدار و هدف جستوجو بازدیدکنندگان قرار میگیرد. این بر نحوه استفاده شما از کلمات کلیدی و نوع محتوایی که ایجاد میکنید تأثیر میگذارد. حواستان باشد صرف تکرار کلمه کلیدی در جذب کاربران موثر نخواهد بود؛ شما باید از قوانین چگالی کلمات کلیدی پیروی کنید و محتوا کاربرپسندی را ارائه دهید تا افراد را در صفحه وبسایت شما نگهدارد.
محتوا بصری
محتوا بصری مانند تصاویر، گرافیکها و نمودارها به چند دلیل نقش مهمی در On page سئو ایفا میکند. تصاویر میتوانند جذابیت بصری و تعامل صفحات وب را افزایش دهند. آنها کمک میکنند تا محتوا قابل اسکنتر و هضمتر شود. بهعلاوه، بهینهسازی تصاویر با برچسبهای alt میتواند در افزایش ترافیک از نتایج جستوجو تصویر موثر باشد.
عنوان صفحه
عناوین صفحات وبسایت شما که بهعنوان برچسب نیز شناخته میشوند یکی از مهمترین عناصر سئو هستند. عناوین هم به بازدیدکنندگان و هم به موتورهای جستوجو کمک میکنند تا جستوجو خود را بر اساس موضوع مورد نظر انجام دهند. برای اطمینان از رتبهبندی در صفحات گوگل، باید کلمات کلیدی مرتبط را در عنوانها قرار دهید. در نظر داشته باشید که کلمه کلیدی را بهصورت طبیعی در عنوان بگنجانید.
سرصفحهها
هدینگها که بهعنوان تگ بدن نیز شناخته میشوند به سازماندهی محتوا شما برای خوانندگان کمک میکنند. موتورهای جستوجو با کمک آنها میتوانند متناسب با هدف جستوجو، قسمت مرتبط محتوا را تشخیص دهند. هدینگها به شوا میگویند که کدام قسمت از محتوا به هدف شما نزدیکتر است.
توضیحات متا
توضیحات متا همان توضیحات کوتاه صفحه هستند که در نتایج جستوجو در زیر عناوین ظاهر میشوند. اگرچه این یک عامل رتبهبندی برای موتورهای جستوجو بهحساب نمیآید؛ اما روی کلیک یا عدم کلیک صفحه شما تأثیر میگذارد. بنابراین، هنگام انجام سئو داخلی، توضیحات متا اهمیت پیدا میکنند.
Alt-Text تصویر
Alt-Text تصویر مانند SEO برای تصاویر شماست. توضیحات مربوط به تصاویر صفحات شما به گوگل و سایر موتورهای جستوجو می گوید که موضوع تصاویر شما چیست. این میتواند بسیار مهم باشد؛ ممکن است مصرفکنندگان سایت شما را از طریق تصاویر شما کشف کنند. برای اینکه آنها این کار را انجام دهند، باید متن جایگزین را به تصاویر خود اضافه کنید.
لینکدهی داخلی
لینکدهی داخلی فرآیند پیوند دادن به سایر صفحات مفید در وبسایت شماست. پیوند داخلی برای سئو آن پیج اهمیت بالایی دارد؛ پیوندهای داخلی خوانندگان را به صفحات دیگر در وبسایت شما میفرستند. آنها کاربران را برای مدت طولانیتری در صفحات شما نگه میدارند. بنابراین گوگل متوجه میشود که سایت شما ارزشمند و مفید است. هرچه بازدیدکنندگان بیشتری در وبسایت شما حضور داشته باشند، گوگل زمان بیشتری برای نمایش صفحات سایت شما دارد. در نهایت لینکدهی داخلی به گوگل اجازه میدهد تا اطلاعات بیشتری در مورد وبسایت شما جذب کند. به این صورت گوگل بهطور بالقوه اطلاعات وبسایت شما را در صفحات نتایج موتور جستوجو رتبهبندی خواهد کرد.
چکلیست سئو داخلی روی صفحه
اکنون که با انواع فاکتورهای موثر در سئوی داخلی آشنا شدید وقت آن است که آنها را بهکار بگیرید. باید سایتتان را چک کنید و موارد مورد نظر را در صفحه وبسایتتان قرار دهید. هماکنون میتوانید همراه با ما صفحه وبسایتتان را بررسی کنید.
مطمئن شوید کلمه کلیدی شما در URL شما قرار دارد
کلمه کلیدی مورد نظر خود را به URL خود اضافه کنید. با این کار کاربران و موتورهای جستوجو میدانند چه نوع محتوایی را در صفحه پیدا خواهند کرد. بهتر است کلمات اضافی و غیر ضروری را حذف کنید و فقط از یک یا دو کلمه کلیدی کمک بگیرید. آدرس URL را کوتاه انتخاب کنید، URLهای کوتاه در رتبه بالاتری نسبت به رقبا قرار میگیرند. همچنین در صورت امکان از HTTPS در آدرستان استفاده کنید، زیرا گوگل آن را بهعنوان یک عامل رتبهبندی مثبت میشناسد.
عنوان صفحه خود را بهینه کنید
عنوانی توصیفی بسازید که شامل کلمه کلیدی هدف شما باشد و محتوا صفحه را بهطور دقیق توصیف کند. برای اطمینان از اینکه عناوین شما به درستی نمایش داده شوند، آن را کمتر از 60 کاراکتر نگه دارید. اگرچه گوگل محدودیت دقیقی برای کاراکتر در نظر نگرفته است؛ اما عناوین نمایشگر آن حداکثر 600 پیکسل هستند. نگه داشتن عناوین خود در 60 کاراکتر یا کمتر تضمین میکند که عنوان در نتایج جستوجو قطع نمیشود. عنوان صفحه را با کلمات کلیدی پر نکنید؛ بهتر است نام تجاری خود را در عنوان بگنجانید.
از هدرها استفاده کنید
محتوای خود را با برچسبهای خود سازماندهی کنید تا قابل اسکنتر و سازگارتر با موتور جستوجو باشد. مطمئن شوید که کلمات کلیدی مهم را بهصورت طبیعی در هدر خود وارد میکنید. کلمات کلیدی، متفاوت از آنچه در عنوان صفحه شما وجود دارد انتخاب شوند. مهمترین کلمات کلیدی خود را در سربرگ h1 و h2 خود قرار دهید.
کلمات کلیدی را در نسخه اصلی خود بگنجانید
علاوه بر URL، عنوان و هدرهای خود، کلمه کلیدی را نیز در سراسر صفحههای وبسایت خود اضافه کنید. مهم است که کلمات کلیدی در جایی قرار بگیرند که طبیعی بهنظر بیایند و حس اضافهبودن را القا نکنند. کلمات کلیدی برای SEO مفید و ضروری هستند؛ اما از استفاده بیشاز اندازه آنها در متن محتوا خودداری کنید. پرکردن متن از کلمات کلیدی میتواند برای سئو وبسایت و صفحه وب شما مضر باشد. این کار تجربه خواندن یک هرزنامه و مزاحم را ارائه میدهد. موتورهای جستوجو مدرن هوشمندتر از همیشه هستند، آنها به طور خاص برای نظارت محتواهایی طراحی شدهاند که بهطور غیر طبیعی با کلمات کلیدی پر شده است.
ترکیب تصاویر و گرافیکها
تصاویر جذاب و مرتبط را به محتوا خود اضافه کنید. با اضافهکردن تصاویر بلوکهای بزرگی از متن را بشکنید و آن را از نظر بصری جذابتر کنید. ویژوالها همچنین میتوانند به افزایش ترافیک بالقوه جستوجو تصویر کمک کنند. برای بهینهسازی تصاویر برای سئوی درون صفحه، مطمئن شوید که بهطور مناسب برای بارگذاری سریعتر فشرده شدهاند. همچنین از نامهای فایل توصیفی استفاده کنید و تگهای alt آموزنده ارائه دهید. با انجام این کار، میتوانید تجربه کاربری و دیدهشدن صفحات وب خود را در نتایج موتورهای جستوجو افزایش دهید.
توضیحات متا را اضافه کنید
یک توضیحات قانعکننده بنویسید که محتوا صفحه را خلاصه میکند. توضیحات متا باید خلاقانه و تاثیرگذار باشد تا کاربران را تشویق به کلیککردن شما کند. برای ایجاد یک توضیحات متا خوب، باید آن را کمتر از 160 کاراکتر نگه دارید. عبارت کلیدی خود را وارد کنید و آن را در یک یا دو جمله کامل و قانعکننده بهکار گیرید. بهتر است از کاراکترهای الفبایی مانند —، &، یا + خودداری کنید.
Alt-Text تصویر را جایگزین کنید
شما میخواهید محتوا بصری خود را از این طریق بهینه کنید. مطمئن شوید که کلمه کلیدی خود را در Alt-Text تصویر خود قرار دهید. این به سئوی داخلی صفحه کمک میکند و همچنین پتانسیل رتبهبندی در جستوجو تصویر را ارائه میدهد. هنگام افزودن Alt-Text تصویر در نظر داشته باشید که آن را از نظر متنی با محتوا اصلی مرتبط بسازید. آن را کمتر از 125 کاراکتر نگه دارید و آن را از کلمات کلیدی پر نکنید.
سرعت بارگذاری صفحه سایتتان را بررسی کنید
با کلیک روی لینک یک وبسایت و بازنشدن آن، بدون شک سراغ گزینه بعدی میروید. این همان اتفاقی است که برای وبسایت شما نیز اتفاق میافتد؛ اگر از سرعت بارگذاری صفحاتتان مطمئن نیستید. سرعت صفحه یکی از فاکتورهای مهم در رنگینک سایت است که میتواند روی رتبه سایت شما موثر باشد. اگرچه عوامل بسیاری بر رنگینک تاثیر میگذارند؛ اما رتبه اول به لود پایین تعلق دارد. ممکن است سرعت لود صفحات وبسایت شما در دسکتاپ و موبایل متفاوت از هم باشند. بهطور کلی سرعت پایین تجربه کاربری بدی را ایجاد میکند. تجربه کاربری بد میتواند شما را از رنگینک یک به آخرین نتایج گوگل ببرد. بر اساس گزارش گوگل، بیشاز 50 درصد از کاربران، پساز 3 ثانیه صفحه لودنشده را میبندند. بنابراین سعی کنید مدت زمان بارگذاری سایت خود را در کمتر از 2 ثانیه قرار دهید. برای بهبود On page سئو و سرعت سایت میتوانید دو نکته کلی را بهکار بگیرید که در ادامه به آنها میپردازیم.
- سایز تصاویر را کاهش دهید
شما میتوانید برای کاهش حجم تصاویر از یک پلاگین وردپرسی کمک بگیرید. سایتهای بسیاری وجود دارند که امکان فشردهسازی و بهینهسازی تصاویر را بهصورت خودکار فراهم میکنند.
- کدهای HTML را بهینه کنید
اگر با وردپرس کار میکنید، بهتر است ویرایشگر متنی را جایگزین ویرایشگر بصری کنید. در این حالت حجم کدهای HTML را کاهش دهید.
لینکهای داخلی اضافه کنید
با افزودن لینکهای داخلی به محتوا، به موتورهای جستجو کمک بزرگی کردهاید. آنها از این طریق روابط بین صفحات مختلف وبسایتتان را کشف و درک میکنند. برای اضافهکردن لینکهای داخلی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- انکر تکست مربوطه را شناسایی کنید
متن لنگر (متن قابل کلیک) مشخصی را برای پیوند داخلی خود انتخاب کنید. متن لنگر باید توصیفی و مرتبط با محتوا صفحهای باشد که به آن لینک میدهید.
- صفحه هدف را شناسایی کنید
صفحه خاصی را در وبسایت مشخص کنید که میخواهید به آن پیوند دهید. صفحهای را انتخاب کنید که از نظر زمینهای مرتبط باشد و اطلاعات اضافی مرتبط با محتوا فعلی ارائه دهد.
- پیوندها را به صورت استراتژیک در سراسر صفحه قرار دهید
تعداد معقولی از پیوندها را در هر صفحه هدف قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آنها با زمینه اصلی وبسایت مرتبط هستند و به تجربه کاربر ارزش افزوده میدهند. از پیوند بیشاز حد خودداری کنید؛ چراکه ممکن است توسط گوگل بهعنوان هرزنامه دیده شود.
ویژگیهای محتوا سئو شده
برای زدن تیر نهایی و کسب رتبه برتر در موتورهای جستوجو، باید محتوا خود را بهینه کنید. کافیست چند پارامتر را بهکار بگیرید تا محتوا وبسایتتان از نظر مخاطب و گوگل ارزشمند و مفید بهنظر برسد.
مفید باشد
از نظر گوگل تکرار کلمات کلیدی از اهمیت چندانی برخوردار نیست؛ بلکه مهم است که محتوا شما ارزشی را برای مخاطب ایجاد کند. بنابراین باید بدانید که محتوا کم و بیارزش از نظر گوگل امتیاز خوبی نمیگیرد. بهتر است از محتواهایی استفاده کنید که کوتاه و مفید باشند.
کاربرپسند باشد
صفحهای شلوغ از انواع تبلیغات مختلف، میتواند برای کاربر آزاردهنده باشد و آنها را از صفحه شما فراری دهد. اگرچه هدف شما فروش و کسب درآمد است؛ اما باید صفحهای را ایجاد کنید که بتواند کاربر را نگه دارد. بازکردن صفحه و روبهروشدن با حجمی از تبلیغات پاپآپ، بنر و گیف، حس ناخوشایندی را در کاربر ایجاد میکند. ترک سریع کاربر از دید گوگل پنهان نمیماند و یک امتیاز منفی برای شما محسوب میشود. بنابراین برای جلب نظر کاربر باید محتوایی مفید بهدور از عوامل آزاردهنده ایجاد کنید.
یونیک باشد
اطلاعات بسیاری در سطح وب وجود دارد. تالیف و بازنویسی این اطلاعات با زبانی متفاوت میتواند تکنیک مناسبی برای تولید محتوا وبسایتتان باشد. دقت کنید محتوایی که تولید میشود مورد کپیشده از وبسایتهای دیگر نباشد. کپیبودن محتوا تاثیر منفی در سئو سایتتان خواهد گذاشت.
معتبر باشد
یکیدیگر از نکاتی که در سئو سایت تاثیر میگذارد، معتبربودن مطالب است؛ اما گوگل چگونه متوجه این مسئله میشود. باید بدانید که این لینکهای خارجی هستند که اعتبار مطالب شما را تایید میکنند. شما باید در محتوا خود به وبسایتهایی لینک دهید که از اعتبار بالایی برخوردار هستند. ویکی پدیا میتواند انتخاب مناسبی برای لینکدهی و ارجاع مخاطبان باشد.
با اهداف کاربران موازی باشد
هر وبسایت باید متناسب با موضوع و حوزهای که در آن فعالیت میکند مطالبی را به کاربران ارائه دهد. این محتوا باید متناسب با هدف اصلی کاربران ایجاد شود و انتظارات آنها را برآورده کند. در انتخاب کلمات کلیدی این موضوع را مد نظر قرار دهید؛ کلمات کلیدی باید مرتبط با موضوع وبسایتتان باشد. کاربری که به واسطه کلمات کلیدی وارد وبسایت شما میشود باید بتواند به هدف خود برسد. میزان کلیکهایی که روی لینک شما صورت میگیرد اهمیت بسیاری دارد. مهمتر از آن مدت زمانی است که کاربر ترجیح میدهد در وبسایت شما بماند.
استراتژی سئو داخلی با کافه سئو
رعایت نکات مربوط به سئوی داخلی میتواند شما را به رتبه اول گوگل برساند. برای رسیدن به نتایج برتر گوگل راه دشواری در پیش ندارید؛ کافیست موارد ذکرشده در این مطلب را رعایت کنید. استفاده از محتوا یونیک و بهکارگیری لینکها و توضیحات تصویر شاید برای شما کمی ناآشنا بهنظر برسند. از اینرو لازم است از وبسایتها متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مجموعه ماهر و متخصص کافه سئو با توانایی بالا در حوزه سئو شما را در رتبه یک گوگل مینشاند. با رعایت اصول سئو داخلی، وبسایت یونیک و منحصربهفرد شما مورد توجه کاربران و موتورهای جستوجو قرار میگیرد.