تفاوت خطای 404 با soft 404


آشنایی دقیق و جزئی با بسیاری از پارامترها و نکات در زمان کار با سایت پیش نیاز اداره آن به‌شمار می‌روند. احتمالا در زمان کار با وب‌سایت بارها با دو خطای 404 و soft 404 روبه‌رو شده‌اید. این دو خطا انواع مختلفی از مشکلات هستند جهت تشخیص و رفع آن‌ها به رویکردهای متفاوتی نیاز دارند. شاید تصور کنید هر دو خطا یکی هستند، اما تفاوت قابل توجهی میان این دو موجود است. این دو نشان‌دهنده ضعف و حتی نابودی صفحه سایت هستند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن رفع شوند.

فهرست مطالب

خطای 404 و Soft 404 چیست؟

تا به‌حال پس از واردکردن آدرس یک وب‌سایت با خطایی به این نام روبه‌رو شده‌اید؟ چنانچه سایت برای شما اهمیت داشته باشد با دیدن این پیام احتمالا شوکه خواهید شد. در این شرایط به‌عنوان یک کاربر نمی‌توانید به سایت دسترسی داشته باشید و به‌دنبال راهی برای حل این مشکل خواهید بود. خطای Soft 404 اصولا میان مرورگر سایت و سرور آن و یا حتی میان خزنده‌های جستجوگر گوگل اتفاق می‌افتد. زمانی که یک صفحه نامعتبر باشد یا توسط هیچ کاربری درخواست داده نشود کد خطای 404 نشان داده می‌شود. در واقع عدم وجود صفحه موجب برگرداندن تایید 200 و نشان‌دادن خطای 404 می‌شود که نشان از موجود‌نبودن سایت است.

نکته جالب توجه اینجاست که سرورهای موتور جستجوگر همچنان صفحات مورد نظر را در لیست خود قرار می‌دهند. به این معنی که با سرچ آدرس مورد نظر ممکن است آن را در لیست جستجو ببینید، اما لود نشود. ممکن است صفحات وب‌‌سایت شما بدون محتوا یا با محتوای کم و ناقص منتشر شده باشد. به‌همین خاطر موتور جستجوگر کد 404 را به جای کد 200 نشان می‌دهد که نشان‌دهنده عدم وجود یک سایت استاندارد است. در واقع این سایت هیچ محتوای کافی و کاملی ندارد تا به‌صورت یک وب‌سایت آن را نشان دهد. به‌همین جهت با چنین خطایی روبه‌رو می‌شویم و باید در اولین فرصت به‌دنبال رفع آن باشیم.  

خطای 404 با soft 404

اهمیت برطرف‌کردن دو خطای 404 و Soft 404 را نادیده نگیرید

همان‌طور که گفته شد لود بدون مشکل یک وب‌سایت برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد. برای مثال روزانه تعداد زیادی کاربر به سایت آمازون سر می‌زنند؛ بنابراین بی‌نقص‌‌بودن سایت آن بسیار مهم است. با این حال اگر به چنین خطایی برخورد کردید باید به فکر رفع آن باشید. اما چرا رفع این دو خطا اهمیت دارد و چرا باید در اولویت قرار بگیرد:

تجربه‌ای بد برای کاربران است

بدون شک سایتی که لود نمی‌شود و با مشکل روبه‌رو است یک تجربه بد و غیر قابل قبول برای کاربر خواهد بود. هیچ فرد یا گروهی که مالک یک سایت هستند نمی‌خواهند کاربران خود را از دست دهند. مواجه به سایتی که محتوای کمی دارد یا فاقد محتوا است منجر به ترک سایت خواهد شد. بنابراین رفع چنین مشکلی از واجبات است و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه حلی برای آن اندیشید. چنین سایت و محتوایی هیچ ارزشی برای کاربر ندارد و حتی ممکن است از آن به بدی یاد کند.

عملیاتی بد و نامناسب است

یک صفحه باید توانایی برگرداندن کد HTTP را داشته باشد تا دچار خطا نشود. چنانچه به دلایل مختلف از جمله وجود دو کد 404  یا Soft 404 مسدود شود کد مذکور (200) برگردانده می‌شود. به‌همین دلیل کارشناسان و فعالان این حوزه آن را عملیات بد می‌نامند. در واقع این عملیات به‌صورت ناقص و با محتوای غیر استاندارد منتشر می‌شود و خطای مد نظر را شکل می‌دهد.

موجب هدر رفت بودجه خزش می‌شود

می‌د‌انید که خزش سرورها و موتورهای جستجوگر گوگل در صفحات مهم و ارتقاء آن‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر است. این موتورها وقت زیادی جهت خزش و ایندکس سایت‌های سرچ شده به‌کار می‌گیرند. در‌صورتی که صفحات با خطای 404 روبه‌رو شوند این وقت و هزینه صرف رفع آن‌ها خطا شد. در واقع هدر رفت بودجه خزش را به‌دنبال دارد که بدون شک مشکلات مورد نظر را چند برابر خواهد کرد.

تفاوت میان خطاهای 404 و Soft 404 چیست؟

حال می‌رسیم به موضوع مهم و حیاتی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. دو خطای مذکور از شباهت‌های قابل توجهی برخوردار و جالب توجه هستند. با این وجود تفاوت‌های مهمی دارند که شناخت آن‌‌ها اهمیت زیادی دارد و هر یک از ماهیت مشخصی برخوردار هستند. مهم‌ترین تفاوت بین خطای 404 و Soft 404 این است که در خطای 404 صفحه مورد نظر پیدا نمی‌شود و کد HTTP برگردانده می‌شود. این در‌حالی است که خطای Soft 404 در صفحه پیدا نمی‌‌شود و در عین حال به جای کد 404 کد 200 برگردانده خواهد شد. علاوه‌بر موارد ذکر شده در خطای 404 خبری از خزش و ایندکس صفحه مورد نظر نیست. این عامل منجر به عدم نشان‌دادن سایت در جستجوی گوگل خواهد شد. اما در خطای نرم یا Soft 404 احتمالا سایت مورد نظر در نتایج سرچ دیده و حتی توسط سرورها ایندکس شود. 

تاثیر دو خطای 404 و Soft 404 بر سئو سایت

یکی از نگرانی‌های مهم در این زمینه تاثیر این دو نوع خطا بر سئو سایت است. بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارهای مجازی به‌صورت مداوم نگران این موضوع هستند و آن را چک می‌کنند. بی‌شک چنین مشکلی به‌راحتی دست از سر سایت برنمی‌دارد و در سئو آن خطرساز خواهد بود. برای مثال شاید تصمیم بگیرید صفحه خود را برای همیشه از نتایج موتور جستجوگر حذف کنید. در این شرایط قطعا سئو سایت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و آن را تضعیف می‌‌کند. شایان ذکر است که این موضوع درباره خطای Soft 404 کمی پیچیده‌تر می‌شود؛ چرا که گوگل را دچار خطا می‌کند. در این نوع خطا کد 200 ارسال خواهد شد؛ درحالی که خبری از محتوای استاندارد نیست. در این شرایط با بررسی دلیل خطا و رفع آن‌ها می‌توان سایت را بهبود بخشید و ارتقا داد. بنابراین به‌راحتی می‌توان از تاثیر منفی خطا بر سئو سایت خود جلوگیری کرد یا آن را تا حد قابل توجهی کاهش داد. پیشنهاد می‌شود که تا حد ممکن از این خطا جهت بهبود بودجه خزش سایت خود جلوگیری کنید.

آیا خطای 404 یا Soft 404 روی رتبه سایت تاثیرگذار هستند؟

پاسخ کوتاه بله است. این نوع خطا به سرعت روی رتبه سایت تاثیرگذار هستند؛ چراکه گاهی در نتایج گوگل دیده نمی‌شوند. می‌دانید که سرورها و موتورهای جستجوگر گوگل یک سایت را خزش و ایندکس می‌کنند که روی دیده‌شدن آن تاثیر می‌گذارد. سایت ایندکس شده‌ای که توسط گوگل خزیده شده دارای محتوای ارزشمند و چهارچوب استاندارد است. حال تصور کنید چنین سایتی وجود نداشته باشد؛ قطعا سایت به هیچ رتبه قابل توجهی نمی‌رسد. بی‌تردید سایتی که در رتبه‌بندی موتور جستجوگر دیده نشود در هیچ شرایطی دیده نخواهد شد و ارزشی ندارد.

برای جلوگیری از فشار روی سرور وب‌سایت و کاهش بار کاری برای ربات‌های خزنده گوگل مسئولیت سایت را به عهده می‌گیرد. سرورها و ربات‌های این موتور جستجوگر با بهبود وب سایت آن را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. این بهترین راهکار برای موفقیت وب‌سایت به‌شمار می‌رود و آن را در رتبه‌های برتر قرار می‌دهد. فراموش نکنید که بودجه خزیدن از نرخ خزیدن و تقاضا برای آن تشکیل می‌شود. بنابراین به حمایت گوگل نیاز دارد تا در رتبه‌بندی بالا قرار گیرد. با این وجود چنانچه وب‌‌سایت با خطاهای موجود برخورد کند دیگر خبری از رتبه‌بندی نخواهد بود.  

نحوه یافتن خطاهای 404 و Soft 404

برای یافتن این خطاها بهتر است به سرچ کنسول گوگل سر بزنید که بهترین راه موجود به‌شمار می‌‌رود. با مراجعه به دو بخش Coverage report، URL inspection و مراجعه به گوگل آنالیتیکس می‌توان به‌راحتی این خطاها را پیدا کرد. اما چگونه این دو بخش را پیدا کنیم؟

بخش Coverage report

جهت یافتن این بخش باید ابتدا وارد سرچ کنسول گوگل شوید و روی گزینه coverage کلیک کنید. این گزینه در قسمت زیرین از فیلد index واقع شده است که با یک کلیک به آن متصل می‌شوید. برگه Error را انتخاب و مواردی از قبیل یافت نشد(404) یا Soft 404 را پیدا کنید. چنانچه به‌دنبال توضیحات بیشتر هستید حتما روی بخش توضیحات خطا کلیک کنید تا اطلاعات دیگری در اختیارتان قرار دهد.

بخش URL Inspection

کاربرد این ابزار هم در یافتن خطای مورد نظر کمک زیادی خواهد کرد و راهکاری سریع است. برای یافتن این ابزار کلمه URL را سرچ و در ابزار بازرسی آن را انتخاب کنید. گزینه‌ای به نام View crawled page موجود است که باید روی آن کلیک کنید. در این بخش متوجه خواهید شد که HTTP به درخواست شما پاسخ می‌دهد و خطای موجود را پیدا می‌کنید.

گوگل آنالیتیکس

اگر تا به‌حال با گوگل آنالیتیکس کار کرده باشید متوجه اهمیت و تاثیرگذاری قابل توجه آن شده‌اید. هیچوقت به‌طور طبیعی نمی‌توان یک صفحه خطا را در گوگل آنالیتیکس پیدا کرد، اما امکان ردیابی آن‌ها وجود دارد. می‌توان در این ابزار یک گزارش سفارشی تهیه و صفحات را با عنوان صفحه 404 تقسیم کنید. راه دیگر جهت یافتن صفحات اینچنینی ایجاد گروه‌بندی محتوای سفارشی و اختصاص تمام صفحات با خطا 404 به یک گروه محتوایی است. پس کاربرد این ابزار حرفه‌ای و رایج را دست کم نگیرید.

خطای 404 و Soft 404 چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

به‌جز رتبه‌های پایین در SERP مشکلات دیگری این دو خطا با مشکلات دیگری هم همراه هستند. به‌عنوان مثال خزش صفحه‌ای که با چنین خطایی مواجه است منجر به شکل‌گیری مشکلات امنیتی برای شما خواهد شد. اگر بات گوگل خزش را انجام دهد و سپس متوجه محتوای غیراستاندارد صفحه شود احتمال جعلی‌انگاشتن آن و جریمه شما محتمل است. از دیگر مشکلاتی که این نوع خطا به دنبال دارد مشکلات تجربه ضعیف کار با سایت برای کاربران است. از آنجا‌که URL های با خطای 404 در نتایج ظاهر می‌شوند کاربران ممکن است به صفحات دیگری هدایت شوند. چنانچه کاربر روی چنین صفحه‌‌ای کلیک کند احتمال ترک آن صفحه بالا خواهد بود. بنابراین نرخ پرش سایت شما آسیب می‌بیند و باعث می‌شود که کاربران مدت زمان کمی را در سایت شما صرف کنند.

 علاوه‌بر تمام موارد گفته شده صفحاتی که چنین خطایی دارند به اندازه صفحات دارای محتوا فضای سرور را اشغال نمی‌کنند. با این وجود همچنان قابلیت اشغال پهنه باندی زیادی در اینترنت را خواهند داشت که اصلا مناسب نیست. در‌صورتی که موتورهای جستجوگر ترافیک را به صفحه‌ای که وجود ندارد هدایت کنند سرعت و عملکرد وب‌‌سایت کاهش پیدا خواهد کرد. این اتفاق نه تنها کیفیت کاری شما را پایین خواهد آورد، بلکه نگاه مخاطب و کاربر به کسب‌و‌کارتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی بات‌های گوگل و از طرفی مراجعه مداوم کاربران به وب‌سایتی با چنین خطاهایی موجب عدم کارایی سایت خواهد شد.

نحوه رفع خطای 404 یا Soft 404

از روش‌های مختلفی می‌توان جهت رفع این خطا در وب‌سایت خود استفاده کرد که در اینجا به چند مورد اشاره شده است:

محتوای تمیز و استاندارد

ابزارها و بات‌های خزنده گوگل به محض دیدن محتوایی تمیز و استاندارد آن را در رتبه‌بندی قرار می‌دهند. محتواهایی که کلمات مرتب و قابل فهم دارند از موفقیت بیشتری برخوردار خواهند بود. برای شناسایی چنین صفحاتی بهتر است از محتواهای نسبتا کم‌تر استفاده کرد.

محتوای تکراری

برخی از ابزارهای خزنده گوگل تا حدی پیشرفته هستند که میزان محتوای غالب در صفحه را هم تشخیص می‌دهند. محتوای تکراری به صفحه شما کمک می‌کند تا زودتر شناخته شود و خطای آن رفع شود. می‌توان از کنسول جستجو هم برای این مشکل استفاده و خطاهای خزیدن را بررسی کرد.

ادغام صفحات

گاهی اوقات محتوای ناچیز به دلیل خاص‌بودن بیش از حد در موضوع صفحه ایجاد می‌شود. ادغام چندین صفحه با چنین مشخصه‌ای که محتوای تمیز و استاندارد دارند به بهبود سایت کمک زیادی خواهد کرد. به‌خصوص اگر محتوای این صفحات مشابه و از ویژگی‌های محتوایی شبیه برخوردار باشند. این کار کمک می‌کند تا خیلی راحت‌تر مشکلات محتوای تکراری را پیدا و آن‌ها را حل کرد. فراموش نکنید که یافتن این شباهت و تفاوت‌ها به‌تنهایی در یافتن و حل خطاهای مذکور تاثیر قابل توجهی دارد.

کافه سئو در حل خطاهای 404 و Soft 404 به شما کمک می‌کند

همان‌طور که گفته شد این دو نوع خطا نشان‌دهنده عدم وجود سایت یا عدم وجود محتوا در صفحه است. کاربری که با چنین خطایی مواجه می‌شود یا آن را ترک می‌کند یا به‌دنبال راهی برای حل مشکل است. عموما چنین مشکلاتی در اثر چالش‌های مختلفی شکل می‌گیرند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. اما نکته مهم حل و رفع آن‌ها است که با دنبال‌کردن روش‌های مذکور در مقاله می‌توان به‌راحتی از پس آن برآمد. پیش از هرگونه اقدام توصیه می‌شود با افراد ماهر و متخصص در این حوزه مشورت کنید. کارشناسان ما در کافه سئو کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن و با کمترین زمان و هزینه این خطاها را پیدا و آن‌ها را رفع کنید.

متن سربرگ خود را وارد کنید