کافه سئو ارائه دهنده خدمات سئو و طراحی سایت

بک لینک چیست؟ راهی برای ساپورت سایت و ارتقاء آن


بک لینک چیست و چه تاثیری در وب‌سایت شما دارد؟ بک لینک‌ها، لینک‌هایی در دیگر سایت‌ها هستند که وب‌‌سایت شما را معرفی می‌کنند. در واقع اگر به‌دنبال افزایش اعتبار سایت و برند خود هستید، بک لینک‌ها انتخابی عالی خواهند بود. هر چه از بک لینک‌های بیشتر و باکیفیت‌تر استفاده کنید، احتمالا وب‌سایت شما در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت. بک لینک در سئو اقدامی ارزشمند و مثبت به‌شمار می‌رود؛ چراکه ارتقاء سایتتان را به‌دنبال خواهد داشت. این لینک می‌تواند شامل تصویر، متن و حتی ویدیوهایی شود که کاربر را به سایتی دیگر ارجاع می‌دهند. بک لینک‌ها یکی از فاکتورهای استاندارد جهت بالابردن بازدید از صفحه سایت به‌شمار می‌روند.

فهرست مطالب

بک لینک چیست؟

وقتی از طریق کلیک روی یک لینک به سایتی دیگر ارجاع داده می‌شوید، شما از بک لینک استفاده کرده‌اید. بک لینک، مانند ساپورت و حامی برای سایت شما عمل و بازدیدکنندگان مختلف را به آن منتقل می‌کند. اینکه بک لینک چیست در سئو اهمیت زیادی دارد و یکی از موضوعات مهم در این حوزه است. پیشنهاد می‌شود که از این آپشن برای ارتقاء سایت خود به بهترین نحو استفاده کنید؛ چرا که تاثیر قابل قبولی خواهد داشت. موتورهای جستجوگر گوگل جهت رتبه‌بندی سایت عوامل متعددی را مد نظر دارند، یکی از آن‌ها بک لینک است. اهمیت لینک‌سازی به‌حدی است که درصد بالایی از مدیران جهت ارتقاء سایت خود به آن رجوع می‌کنند. این نکته را باید ذکر کرد که بک لینک در انواع مختلفی به‌کار می‌رود و از هر یک براساس نیاز خود می‌توان استفاده کرد.

انواع بک لینک در ارتقاء سایت موثر هستند

همان‌طور که گفته شد بک لینک انواع مختلفی دارد و هر یک به‌نحوی در ارتقاء سایت تاثیرگذار خواهند بود. به‌طور کلی بک لینک‌ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

بک لینک فالو(Follow)

گوگل برای بالابردن رتبه یک سایت از معیارهای مختلفی بهره می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قابل اعتمادبودن سایت است. قرارگرفتن لینک وب‌سایت شما در وب‌سایت‌های دیگر نشان‌دهنده استانداردبودن و درست‌بودن آن است. همین کافی است تا موتورهای هوشمند گوگل، سایت شما را در رتبه‌بندی‌های برتر سرچ خود قرار دهند. وقتی با این سوال که بک لینک چیست مواجه می‌شوید، می‌توان به لینک فالو اشاره کرد. در واقع لینک فالو همان لینک سایت شما است که در سایر وب‌سایت‌ها به‌کار رفته است. هرچقدر این لینک در سایت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، انتظار موفقیت سایت شما بالاتر می‌رود.  

بک لینک نوفالو (No follow)

برخلاف لینک فالو برخی لینک‌ها به هیچ سایت دیگری ارجاع داده نمی‌شوند که به آن‌‌ها بک لینک نوفالو گفته می‌شود. با کلیک روی این لینک‌ها می‌توان به سایت دیگری منتقل شد، اما موتورهای جستجوگر گوگل آن را دنبال نمی‌کنند. لینک مورد نظر هیچ تاثیری در افزایش رتبه سایت ندارد که آن را لینک بک نوفالو می‌گویند. با استفاده از تگ HTML  می‌توان از ایجاد اسپم‌ها جلوگیری و بک لینک نوفالو را به سایت خود اضافه کرد:

<a href=https://www.example.com/rel”nofollow”>Link Text</a>

 این تگ تاثیری قابل توجه در کاهش اسپم‌ها دارد و به‌کمک آن می‌توان امنیت سایت را افزایش داد. گوگل با بررسی لینک‌های نوفالو، سایتی را که از این نوع لینک بهره گرفته باشد جریمه می‌کند.

چرا استفاده از بک لینک‌ها مهم است؟

عموما بک لینک‌ها را سنگ بنای اعتبار وب‌سایت در موتورهای جستجوگر می‌دانند. یک بک لینک می‌تواند برند و وب‌سایت شما را در سطح جهانی معرفی کند و آن را به شکلی عالی ارتقاء دهد. مثل این است که گوگل می‌گوید این محتوا قابل اعتماد و معتبر است و ارزش انتشار را دارد. بک لینک در سئو سایت بسیار مهم و کاربردی خواهد بود، بدون شک از کاربرد آن پشیمان نخواهید شد. هرچه تعداد کاربرد لینک شما در سایت‌های متنوع بیشتر باشد، برتری رتبه سایتتان در موتور جستجوگر دور از انتظار نخواهد بود. اینکه دلیل اهمیت بک لینک چیست را می‌توان در اهمیت افزایش اعتبار سایت جستجو کرد. کاربرد بک لینک در سایت چیز جدیدی نیست، در واقع این فاکتور پایه و اساس الگوریتم گوگل به‌شمار می‌رود.

اگرچه در طول سال‌های اخیر تغییراتی در الگوریتم گوگل ایجاد شده است، بک لینک‌ها همچنان سیگنال اصلی رتبه‌بندی هستند. به‌علاوه این فاکتور در هدایت ترافیک مستقیم به سایت تاثیرگذار و به‌نوعی قادر به مدیریت بهتر آن است. کاربران با کلیک روی این لینک‌ها، مستقیما به محتوای سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند. این کار نه تنها ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد، به‌طور طبیعی مخاطبان بیشتری را هم جذب خواهد کرد. استراتژی بک لینک‌زدن به سایت آنقدر اهمیت دارد که برخی از سایت‌های مرتبط با سئو دوره‌های آن را برگزار می‌کنند. برای کسانی که به‌دنبال مدیریت بهتر سایت خود هستند، یادگیری و کاربرد این فاکتور اهمیت زیادی دارد.

فاکتورهای اساسی گوگل در تعیین ارزش بک لینک کدام‌اند؟

این سوال که بک لینک چیست در سئو اهمیت زیادی دارد و بسیار به آن پرداخته می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد موتورهای جستجوگر گوگل فاکتورهای اساسی و مهمی را در تعیین ارزش بک لینک در نظر دارند. در واقع برای قرارگرفتن در رتبه‌های برتر سرچ گوگل باید بک لینک‌های مورد استفاده شما ویژگی‌های خاص و مشخصی را داشته باشند. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای مورد نظر گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

اعتبار صفحه

به‌نظر شما اهمیت اعتبار صفحه یا Page Authority در بک لینک چیست؟ اعتبار صفحه، ارزش و جایگاه آن در موتورهای جستجوگر را نشان می‌دهد. چیزی که اعتبار صفحه وب‌سایت شما را ارتقاء می‌دهد لینک‌سازی داخلی و کاربرد بک لینک‌های آن است. این نکته را هم باید ذکر کرد که افزایش اعتبار صفحه تاثیر قابل توجهی در بالابردن کیفیت کار شما و افزایش رتبه سایتتان خواهد داشت. براین اساس توصیه می‌شود تا جهت این افزایش اعتبار تمام تلاش خود را به‌‌کار بگیرید و به کسب‌و‌کاری شناخته‌شده تبدیل شوید. عموما صفحات با لینک‌سازی مناسب اعتبار بسیار خوبی دارند و تاثیر زیادی در رتبه‌بندی سایت خواهند داشت.

اعتبار دامنه

اعتبار دامنه یا Domain Authority هم از دیگر فاکتورهای گوگل در تعیین ارزش لینک بک به‌شمار می‌رود. در تعیین اعتبار دامنه زیر مجموعه‌ای از فاکتورهای مهم دیگر مانند نوع دامنه، عمر دامنه، تعداد لینک‌های دریافتی و خروجی اهمیت دارند. اگر اعتبار دامنه‌ای که لینک شما را بالا برده است بیشتر شود، سایت شما هم رتبه‌بندی بهتری پیدا خواهد کرد. فراموش نکنید که این فاکتور یکی از معیارهای مهم ارزشمندی بک لینک در سئو محسوب می‌شود.

بک لینک

لینک خروجی

وقتی درباره بک لینک چیست سوال می‌پرسید، باید تمام جزئیات آن را بررسی کنید. برای مثال ممکن است تصور کنید صرفا لینک‌زدن برای ارتقاء سایت کافی است، در حالی‌که اینگونه نیست. تعداد لینک‌های خروجی مورد استفاده می‌تواند تاثیری معکوس در رتبه‌بندی سایت شما از نظر گوگل داشته باشد. تاثیر لینک خروجی در بک لینک چیست؟ اگر لینک‌های خروجی تعداد زیادی داشته باشند، اعتبار سایت زیر سوال می‌رود. می‌پرسید چرا؟

کاربرد این مدل لینک‌ها موجب تقسیم‌شدن اعتبار میان سایت‌های مختلف خواهد شد. عموما سایت‌هایی که به تعداد بالا از بک‌لینک‌های خروجی استفاده می‌کنند، ارزش و اعتبار لینک‌سازی را کاهش می‌دهند. اصلی‌ترین دلیل این موضوع تقسیم اعتبار لینک میان سایت‌های متنوع است. باید از لینکی منحصر‌به‌فرد که تنها به وب‌سایت شما ارجاع داده می‌شود استفاده کنید. گوگل روی این موضوع حساسیت زیادی نشان می‌دهد و اعتبار سایت شما را براین اساس می‌سنجد.

ارتباط با سایت لینک‌دهنده

تا به‌حال به ارتباط سایت لینک‌دهنده و بک لینک در سئو دقت کرده‌اید؟ ارتباط محتوا میان صفحاتی که به یکدیگر لینک داده می‌شوند از دیگر فاکتورهای گوگل محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد این موضوع از چشم مدیران وب‌سایت‌ها پنهان است و صرفا به لینک‌دهی سایت اهمیت می‌دهند. درحالی که ارتباط موضوعی میان سایت‌ها یکی از مهم‌ترین موارد جهت افزایش رتبه سایت خواهد بود. به‌عنوان مثال اگر وب‌سایت شما محتوای ورزشی را ارائه می‌دهد باید بک لینک‌هایی از این نوع سایت‌ها را به‌کار بگیرید. اینگونه اثر‌گذاری بیشتری روی سایت شما خواهد داشت و گوگل به آن ارزش و اعتبار می‌دهد.

مکان بک لینک

اینکه بهترین مکان برای بک لینک چیست، در تعیین ارزش‌گذاری سایت بسیار موثر است. محلی که بک لینک در سایت شما قرار گرفته است از نظر گوگل اهمیت زیادی دارد. لینکی که در محتوای سایت قرار دارد ارزش بیشتری به آن می‌دهد. این در حالی است که برخی لینک را در پاورقی یا سایدبار قرار می‌دهند و از دیده‌نشدن سایت خود گله‌مند هستند. ارزش مکان لینک تا آن‌جا است که گوگل از آن، جهت تشخیص تقلبی‌بودن سایت استفاده می‌کند. برای مثال استفاده از یک لینک در تمام صفحات سایت خود عاملی برای تشخیص غیرواقعی‌بودن آن خواهد بود. بنابراین در انتخاب مکان بک لینک هم باید دقت زیادی به‌خرج دهید و حرفه‌ای‌تر عمل کنید.  

چه بک لینک‌هایی ارزشمند هستند؟

فکر می‌کنید ارزشمندترین بک لینک چیست و کدام است؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ بدون شک همه بک لینک‌ها ارزش یکسانی ندارند. به عبارت دیگر اگر قصد دارید رتبه بهتری برای سایت خود از گوگل بگیرید، روی لینک‌های باارزش سرمایه‌گذاری کنید. در واقع یک بک لینک تنها که کیفیت بالایی دارد، هزار برابر ارزشمندتر از چندین بک لینک بی‌کیفیت است. پس ارزشمندترین انواع بک لینک در سئو کدام‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

از وب‌سایتی معتبر اخذ شده‌اند

هر چه سایت‌های مرجع که منبع بک لینک شما بوده‌اند ارزشمندتر باشند، رتبه وب‌سایت شما هم بالاتر خواهد رفت. کافیست در هر حرفه و تخصصی که فعالیت می‌کنید، سایت‌های مرجع و ارزشمند در آن حوزه را به‌کار بگیرید. درصورتی‌که گوگل ارزشمندبودن سایت را تشخیص دهد، قطعا اعتبار وب سایت شما را هم افزایش خواهد داد.

از وب سایت‌های دارای کلمه کلیدی مشابه اخذ می‌شوند

تابه‌حال فکر کرده‌اید که نقش کلمه کلیدی در بک لینک چیست؟ قبلا هم به این نکته اشاره شده است که کلمه کلیدی نقشی حیاتی و بسیار مهم در بالابردن اعتبار سایت دارد. روی این فاکتور حساسیت بیشتری به‌خرج دهید و از سایت‌های دربرگیرنده آن استفاده کنید. قرار نیست در کاربرد کلمه کلیدی زیاده‌روی کنید؛ چرا که نتیجه عکس خواهد داد. اما بک لینکی که سایت‌های مشابه در این زمینه را ارجاع می‌دهد، قطعا به موفقیت وب‌سایت شما کمک می‌کند. می‌دانستید که گوگل از یک الگوریتم بسیار حرفه‌ای جهت تشخیص سایت‌های تقلبی برخوردار است؟ براین اساس توصیه می‌شود از سایتی که غیرقابل اعتماد است استفاده نکنید.

از وب‌سایت‌های مرتبط استفاده شود

یکی از موارد مهم در بک لینک‌گرفتن استفاده از وب‌سایت‌های مرتبط با کسب‌و‌کار خودتان است. در هر زمینه‌ای که فعالیت دارید، از سایتی مشابه با حرفه خود بک لینک بگیرید. گوگل تمام بک لینک‌ها را بررسی خواهد کرد و اگر به سایت‌های مشابه مرتبط نباشند، سایت شما را بی‌کیفیت معرفی می‌کند.

از لینک‌های nofollow استفاده نمی‌شود

این نکته مهم را مد نظر داشته باشید که کاربرد بک لینک های nofollow ارزش و اعتبار سایت شما را کاهش می‌دهد. پس بهتر است از این قبیل بک لینک در کسب‌و‌کار خود استفاده نکنید. اینکه تاثیر این چنین بک لینک چیست در سئو محتوا مشخص می‌شود. به‌محض کاربرد آن‌ها متوجه کاهش کیفیت محتوای سایت خود خواهید شد.

کافه سئو در کاربرد بک لینک‌ها به شما کمک می‌کند

طراحی و راه‌اندازی یک سایت با ارزش کار راحتی نیست و باید برای آن تلاش زیادی به‌خرج داد. می دانید که قرارگرفتن آن در رتبه برتر موتورهای جستجوگر ارزش و اعتبار کارتان را بالاتر خواهد برد. برای به‌دست‌آوردن چنین موفقیتی باید راه‌های متنوعی را امتحان کرد که یکی از آن‌ها استفاده از بک لینک است. اما بک لینک چیست؟ در واقع لینکی در سایر وب‌سایت‌ها است که سایت شما را به مخاطب معرفی می‌کند. همان‌طور‌که در این مقاله خواندید، جهت کاربرد بک لینک باید روش‌ها و نکات مهمی را در نظر داشت. اگر در انتخاب و نحوه کاربرد آن مشکل دارید، توصیه می‌شود تا از افراد متخصصی مانند کارشناسان ما در کافه سئو کمک بگیرید.

کافه سئو ارائه دهنده خدمات سئو و طراحی سایت
ارتباط با ما
اطلاعات بیشتر