parallax background

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

کافه سئو-مقالات آموزشی کافه سئو-ربوت تی ایکس تی
نقش ROBOT بر سئو سایت
می 5, 2014
آموزش سرچ کنسول-کافه سئو
آموزش کار با سرچ کنسول
می 7, 2014

Praesent nec sapien mauris dui non augue. Nulla mi non magna. Fusce blandit ultrices posuere in, ipsum. Fusce facilisis dignissim faucibus, tortor a nulla. Integer convallis viverra, enim aliquam odio. Suspendisse semper sollicitudin. Praesent et ultrices posuere cubilia. Nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas.

 
L orem ipsum dolor sit amet enim, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim.

Etiam at turpis. Etiam tempor auctor, ante ipsum consectetuer at, viverra accumsan, libero odio a dolor tellus vulputate leo sed ante. Vestibulum ante pellentesque quis, pellentesque sagittis vel, consequat wisi. Proin posuere. Quisque at nulla. Maecenas eleifend mauris rhoncus suscipit. Suspendisse nulla dictum accumsan sed, euismod pede, nec dui. Morbi placerat vehicula neque. Praesent in vestibulum sed, vestibulum id, elit. Aenean mollis orci. Nullam justo facilisis pharetra. Suspendisse sed dolor sit amet dignissim massa. Duis mauris consequat sapien mauris vehicula ut, consectetuer adipiscing eget, bibendum pede. Vestibulum semper convallis. Praesent elit aliquet at, vehicula elit consequat auctor non, arcu.

Praesent nec sapien mauris dui non augue. Nulla mi non magna. Fusce blandit ultrices posuere in, ipsum. Fusce facilisis dignissim faucibus, tortor a nulla. Integer convallis viverra, enim aliquam odio. Suspendisse semper sollicitudin.


 
V estibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus wisi ultricies.

Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Quisque cursus et, porttitor risus. Aliquam sem. In hendrerit nulla quam nunc, accumsan congue. Lorem ipsum primis in nibh vel risus.

Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed ipsum dolor quam.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (analytics) یکی از مهم ترین ابزارهای سئو می باشد که با ارائه مجموعه ای از گزارش های بسیار کامل و بدون نقص می تواند وضعیت سایت و صفحات مختلف و میزان ورودی ها و سایر موارد را ارائه دهد. اهمیت این ابزار به اندازه ایست که می توان گفت سئو و گوگل آنالیتیکس دو حلقه کاملا متصل به هم می باشند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به نحوه اتصال سایت و گوگل آنالیتیکس داشته باشیم و به گزارش های مهم و کاربردی آن اشاره خواهیم کرد. با تیم کافه سئو همراه باشید.

گوگل آنالیتیکس (analytics) چیست؟

آنالیتیکس یکی از قوی ترین ابزارهای معرفی شده توسط گوگل می باشد که بر اساس ورودی سایت از تمام کانال ها و موتورهای جستجو گزارشاتی را ارائه می دهد.در حال حاضر دسترسی به این ابزار برای کاربران با آی پی ایران در دسترس نمی باشد و باید با تغییر آی پی از آن استفاده نمود. با این ابزار می توان به پاسخ سوالاتی از قبیل موارد زیر دست پیدا کرد البته لازم به ذکر است که موارد ذکر شده تنها تعداد بسیار اندکی از سوالاتی می باشد که با آنالیتیکس پاسخ داده میشوند.

  • بازدید روزانه، هفتگی و ماهانه سایت شما چقدر است؟
  • از هر یک از کانال ها چند درصد ورودی داشته اید؟ (ورود کاربر به صورت مستقیم، موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، لینک های خارجی و …)
  • هر یک از صفحات چقدر بازدید داشته است؟ مدت زمان ماندگاری کاربران در هر صفحه چقدر است؟ نرخ پرش از هر صفحه چقدر است؟
  • کاربران سایت شما از کدام کشورها هستند؟ جنسیت کاربران اصلی سایت شما چیست؟ (بر اساس درصد زن و مرد)
  • در حال حاضر چند کاربر و در کدام صفحات سایت حضور دارند؟ از چه کانال هایی وارد سایت شده اند؟
  • کاربران سایت شما بیشتر از چه دستگاه هایی برای بازدید استفاده می کنند؟ گوشی تلفن همراه، تبلت، دسکتاپ؟
  • سیستم عامل و مدل گوشی تلفن همراه و مرورگری که کاربرانتان استفاده می کنند چیست؟
  • بعد از بازدید هر سایت کاربران بیشتر به کدام صفحات دیگر از سایت شما وارد میشوند؟
  • وردی های سایت از تبلیغات ادورز چطور است؟ (گزارش کامل)

 

آشنایی با گوگل آنالیتیکس-کافه سئو

 

ایجاد حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس

اولین گام برای استفاده از گزارشات ارائه شده توسط آنالتیکس ایجاد حساب کاربری در آن می باشد. برای این منظور لازم است وارد لینک https://accounts.google.com/SignUp شوید و مراحل ثبت نام را انجام دهید. در مراحل ثبت نام اطلاعات مشخص شده در فرم را به ترتیب و کاملا صحیح وارد کنید. این اطلاعات شامل نام وبسایت، نام کاربری خودتان، کشور و غیره می باشد. در نهایت بهتر است تمام گزینه های بخش data sharing setting را انتخاب و روی دکمه get tracking id کلیک کنید.

بعد از ارسال tracking id باید آن را در سورس کد سایت کپی کنید. قرار دادن id با توجه به اینکه سایت شما وردپرس می باشد یا خیر با هم متفاوت است. پس از ایجاد حساب کاربری و اتصال سایت به آنالیتیکس، شما به عنوان مدیر اصلی شناخته میشوید و می توانید سایر کاربران را برای استفاده از گزارش ها به آن اضافه کنید. برای این منظور کافیست با حساب کاربری خود وارد آنالیتیکس شوید و از پنل سمت چپ در پایین صفحه بر روی Admin کلیک کنید و در نهایت create account را انتخاب و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نمایید.

آشنایی با گزارشات گوگل آنالیتیکس

بعد از برقراری ارتباط میان سایت و آنالیتیکس می توانید از گزارش های ارائه شده توسط این ابزار استفاده کنید که دایره بسیار گسترده ای دارند. با توجه به گسترده بودن آنالیتیکس به برخی از بخش های مهم و کاربردی آن اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

گزارشات گوگل آنالیتیکس-کافه سئو

تب home در آنالیتیکس

در تب home آنالیتیکس می توانید گزارش های عددی و نموداری از نرخ پرش، تعداد بازدیدها،  sessionو مدت زمان هر session را مشاهده کنید. در این بخش علاوه بر مشاهده مقادیر ذکر شده، میزان رشد و یا کاهش هر یک مشخص شده است. در پایین این صفحه گزارشات کامل تری از قبیل صفحات پربازدید سایت در مدت زمان های مشخص شده از قبیل یک هفته گذشته، یک ماه گذشته، یک روز گذشته و امروز و غیره مشاهده کنید.

درصد کاربرانی که از طریق گوشی های تلفن همراه، دسکتاپ و تبلت وارد سایت شما شده اند به صورت نمودار دایره ای و عددی نمایش داده شده و میزان رشد یا کاهش بازدید از هر یک نیز با فلش های سبز و قرمز مشخص می گردد. همچنین می توان در این صفحه کشورهایی که کاربران شما با آی پی آنها وارد سایت شده اند را مشاهده کنید.

تب reports گوگل آنالیتیکس

یکی از مهم ترین بخش هایی که تمام وبمسترها و مدیران سایت باید از آن استفاده کنند، گزارشات ارائه شده در تب reports آنالیتیکس می باشد. از مهم ترین این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

Real time

همان طور که از نام این بخش مشخص است، رفتار و وضعیت فعلی سایت را در لحظه نمایش میدهد. به عبارت دیگر در این بخش تعداد کاربران فعال در سایت، صفحاتی از سایت که بازدیدکننده در آن وجود دارد به همراه تعداد آنها، traffic source یا کانال ورودی کاربر از آن و منطقه و کشوری کاربران نمایش داده میشود.

Audience

در این تب می توان گزارش های کامل و جامعی از رفتار کاربران از قبیل مدت زمان حضور کاربر در سایت، تعداد کاربران فعال در روز، هفته، ماه و بازه های زمانی مختلف، مدل و نوع گوشی تلفن همراه، نوع مرورگر و سیستم عاملی که با آن وارد سایت شما شده اند، زبان و کشور کاربران و ده ها گزارش را مشاده نمود. از کاربردی ترین گزارش هایی موجود در این تب است که برای مدیران سایت کاربرد بسیار زیادی دارد، مشاده رفتار کاربران در مرور صفحات مختلف سایت می باشد. برای استفاده از این گزارش کافیست از تب Audience  ، user flow را انتخاب کنید. در نمودارهای ارائه شده در این صفحه نمایش داده شده است که کاربران به عنوان مثال بعد از صفحه x وارد کدام صفحه شده اند. استفاده از این گزارشات به شدت بر تعریف استراتژی سئو تاثیرگذار است و می توان با استفاده صحیح از آن کمک زیادی به بهبود سایت کرد.

Acquisition

برای مدیران سایت و افراد فعال در سئو اطلاع از اینکه کاربران چطور وارد سایت مورد نظر شده اند اهمیت بسیار زیادی دارد. بعد از شروع فعالیت سایت و گذشت زمان به مرور می توان با ورود به Acquisition در آنالیتیکس مشاهده کرد که کاربران از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شده اند یا با تایپ آدرس سایت در مرورگر و ورود مستقیم و یا از طریق شبکه های اجتماعی؟ البته اگر از ادورز استفاده کنید از این بخش می توانید نحوه عملکرد کمپین های ppc را مشاهده کنید.

برای اطلاع از ترافیک ورودی سایت از طریق لینک های خارجی کافیست از تب Acquisition وارد all traffic شوید و referrals را انتخاب کنید. گزارش کاملی از ترافیک ورودی از لینک های خارجی به همراه نرخ پرش، تعداد sessionها و سایر موارد در این گزارش نمایش داده میشود.

گزارش ها و اطلاعات ارائه شده توسط این ابزار بسیار کاربردی گسترده می باشد و قطعا به موارد ذکر شده ختم نخواهد شد .معرفی تمام آنها در یک مطلب امکان پذیر نمی باشد. در مطالب بعدی کافه سئو به گوگل آنالیتیکس و قابلیت های موجود در آن و کاربرد هر یک بیشتر اشاره خواهیم کرد.

 

5 حقیقت گوگل آنالیتیکس-کافه سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن خود را وارد نمایید
ذخیره

گروه مشاور کافه سئو

آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص سئو سایت و طراحی سایت
close-link