parallax background

استراتژی های سئو در سال 2020

بک لینک-همه چیز راجع به بک لینک-کافه سئو
همه چیز راجع به بک لینک
جولای 6, 2016
Hello world!
ژانویه 15, 2019

مطلبی که تمام سئوکار ها به آن آگاهند این است که: «ثبات در سئو جایی ندارد.» گوگل همواره در حال آپدیت الگوریتم های موتور جست و جوی خود است؛ بنابراین سئوکار باید مانند یک موج سوار ماهر، بر این موج تغییرات سوار شود و تعادل خود را در این دریای پر تلاطمِ الگوریتم حفظ کند. به همین منظور و برای آگاهی شما عزیزان، در 9 بخش مجزا به بررسی مهم ترین ترند های سئو در 2020 و معرفی راهبرد های جدید و کاربردی می پردازیم.
این 9 بخش عبارتند از:

1 - اعتبار دامنه
2 - جست و جوی تصویری
3 - بهینه سازی ویدیو
4 - جست و جوی صوتی
5 - بهینه سازی برای اسنیپت برجسته
6 - آگاهی از هدف سرچ
7 - مبارزه با کاهش نرخ کلیک
8 - بک لینک
9 - چند نکته ی کاربردی

بخش 1 - اعتبار دامنه

اعتبار دامنه (Domain Authority) در گذشته تنها با تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت شما تعیین می شد. امروزه اما گوگل علاوه بر لینک، سه فاکتور « اتا» را نیز ارزیابی می کند. ممکن است با خود بپرسید گوگل باز چه بازی ای در آورده و این  اتا دیگر چه صیقه ای است؟! نگران نباشید، چرا که اتا مخففی است برای اعتبار ، تخصص ، اعتماد. سه عاملی که همواره مورد توجه گوگل بوده و هستند با این تفاوت که امسال بر روی آن ها تاکید بیشتری شده است؛ گوگل در «دستورالعمل کیفیت جست و جو»ی امسال، توجه به‌سزایی نسبت به این حوزه داشته است. گوگل در مقاله ی جدید «الگوریتم سرچ چگونه کار می کند» نیز یادآور شده است که آنها می خواهند منابع قابل اعتماد، رتبه های بهتری دریافت کنند. در ادامه مستقیماً اشاره شده است که اتا از عوامل مهم در سنجش اعتبار منابع می باشد.

حال این سوال مطرح می شود که چگونه اتا ی سایت خود را افزایش دهیم؟

متخصص باشید!

(یا متخصص استخدام کنید)

اگر شما نیز از جمله کارگزارانی هستید که برای تولید محتوای سایت خود فریلنسر استخدام می کنید، دردسر در کمین شماست؛ به این دلیل که گوگل تمایل دارد مطالبی را در اولویت قرار دهد که توسط نویسنده ی مسلط به موضوع نوشته شده باشند. جدیت این موضوع آنجا آشکار می شود که گوگل در دستور العمل امسال گفته است که «مطالب پزشکی و سلامت باید حتماً توسط متخصصین زمینه ی علوم پزشکی  نوشته شوند.» و جعل چنین مطلبی کار ساده ای نیست.

علاوه بر این، احتمال می رود که گوگل نسخه ی جدیدی از Google Authorship را به کار گرفته باشد تا به این نحو از تخصص نویسنده اطمینان یابد.

در نتیجه اگر دنبال بهبود سئوی وبسایت خود در 2020 هستید، بهتر است نوشتن مطالب خود را به نویسنده های حرفه ای بسپارید.

روراست / شفاف باشید!

گوگل احتمالاً برای سنجش اتا به سراغ نشانه های خارج از سایت شما خواهد رفت و بر آن ها تمرکز می کند. با این وجود، در دستورالعمل گوگل وقت زیادی صرف جزئیات ارزیابی خود سایت شده است. برای مثال، گفته شده است که: «از اکثر سایت ها توقع می رود که اطلاعاتی در مورد مالک و مسئول وبسایت، نویسنده ی مطالب، راه های ارتباطی و ... ارائه بدهند.» در نتیجه لازم است که وبسایت از موارد زیر بهره مند باشد:

  • صفحه ی "درباره ی ما" با جزییات کامل و دقیق
  • صفحه ی "ارتباط با ما" با دسترسی آسان
  • ارجاع و لینک خارجی به منابع
  • ارائه ی "قوانين خدماتي و سياست حريم شخصي"
  • ذکر نام نویسنده در هر مقاله

نامبرده شوید

 گوگل بیشتر موارد مورد نیاز برای اززش یابی اتا را از از خارج از سایت شما می سنجد که خوب منطقی هم هست زیرا هر کسی می تواند در سایت خود ادعا کند که یک متخصص به تمام معناست. این دیگر سایت ها هستند که می توانند بر ادعا های شما مهر تایید بزنند. گوگل در این مورد می گوید: «وقتی وبسایت یک چیزی می گوید و منبع معتبر خارجی چیز دیگری، به حرف دوم اعتماد کنید.» در نتیجه علاوه بر داشتن یک سایت خوب، نیاز است که نام ما در تعدادی سایت دیگر نیز ذکر شود.

این ذکر نام الزامی ندارد که حتماً به صورت لینک باشد. همین که یک سایت بزرگ، مثلاً یک سایت خبری بزرگ و پر بیننده، مطلبی درباره ی شما بنویسد، اتا ی سایت شما پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

مطلب دیگری که حائز اهمیت می باشد این است که سایت شما به طور کلی باید با یک موضوع خاص شناخته شود. برای سنجیدن این فاکتور، گوگل باز هم به سراغ دیگر سایت ها می رود تا ببیند سایت شما را در کنار چه موضوعی معرفی می کنند. اگر سایت خارجی در زمینه ی یکسان با شما فعالیت می کند ارزش آن دوچندان است.

بخش 2 - جست و جوی تصویری

آیا آینده ی سئو به جست و جوی تصویری گره خورده است؟ فعلا نه. اما با توجه به ترند های اخیر در سرچ، می توان پیش بینی کرد که استفاده از جست و جوی تصویری در سال 2020 افزایش به سزایی خواهد داشت. در ادامه ی این بخش به نکاتی که باید در مورد جست و جوی تصویری بدانید، پرداخته‌ایم.

جست و جوی تصویری در آستانه ی محبوبیت

میزان استفاده از جست و جوی تصویری روز به روز در حال افزایش است. کافی است نگاهی به این آمار ها بیاندازید:

- تا الان بیش از 1 میلیارد دفعه از گوگل لنز (Google Lens) استفاده شده است. منبع

- در پینترست (Pinterest) ماهیانه بیش از 600 میلیون سرچ تصویری صورت می پذیرد. منبع

-  حداقل 36% از کاربران ایالات متحده تا الان از این فناوری استفاده کرده اند.

جست و جوی تصویری وحشتناک خوب کار می کند!

این تکنولوژی چندی بیش نیست که پا به عرصه ی وجود گذاشته است، اما با این حال عالی کار می کند و ایرادی به آن وارد نیست. باور نمی کنید؟ همین الان گوگل لنز را بر روی موبایل خود باز کرده و خودتان امتحان کنید. احتمالاً متوجه خواهید شد که هر چیزی را می تواند تشخیص دهد. در حال حاضر گوگل می تواند بیش از 1 میلیارد شیئ را شناسایی کند و این عدد هر روز رو به رشد است. جست و جوی تصویری Bing نیز از کیفیت بالایی برخوردار است.

مردم تمایل دارند که با تصاویر جست و جو کنند

به محض شروع استفاده از این تکنولوژی، متوجه خواهید شد که جست و جوی تصویری برای انجام کارهایی از جمله موارد زیر، بسیار مفید است:

  • خرید آنلاین
  • جهت یابی
  • شناسایی مکان های دیدنی و تاریخی
  • نقد مغازه ها و رستوران ها
  • ترجمه
  • خواندن دستور پخت
  • آگاهی از ارزش غذایی خوراکی ها
  • ده ها کاربرد دیگر

استفاده ازاین فناوری، به خصوص توسط نسل جوان، روز به روز در حال افزایش است.

بهینه سازی برای جست و جوی تصویری

کلید ظاهر شدن در نتایج جست و جوی تصویری، سئوی تصاویر است. فرایندی که بیشتر شما با آن آشنا هستید:

قدم اول برای بهینه سازی این است که برای تمام عکس ها تگ آلت (alt text)  بنویسید. اسم فایل را نیز باید طوری انتخاب کنید که به خوبی عکس را توصیف کند.

طبق گفته ی گوگل، آن ها تمایل دارند عکس هایی را در نتایج Google Image نمایش دهند که:

  • از صفحات با اعتبار (Authoritative) گرفته شده اند.

      «در حال حاضر نسبت به گذشته، اعتبار صفحه تاثیر بیشتری در رنکینگ دارد.»

  • تازه باشند.

«به منظور افزایش احتمال ورود کاربر به یک صفحه ی تازه بروزرسانی شده، اولویت با محتوای تازه تر است.»

  • در بالای صفحه به نمایش گذاشته شده باشند.

«اولویت با صفحاتی است که محوریت آن ها بر تصویر است و تصویر در قسمت های بالاییشان قرار دارد.»

بخش 3 - بهینه سازی ویدیو

در حال حاظر بازار ویدیو های آنلاین بسیار داغ است. جالب است که بدانید با استناد به سیسکو، ویدیو های آنلاین تا سال 2021، 80% کل ترافیک آنلاین را تشکیل خواهند داد. هشتاد درصد!

با وجود تعداد سرسام آور ویدیو های موجود در وب، تقاضا برای ویدیو هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

خلاصه اینکه اگر ساخت ویدیو در استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما جایی ندارد، بهتر است که هرچه سریع تر در این مورد تجدید نظر کنید.

با توجه به اینکه در ایران دسترسی به یوتیوب محدود است بسیاری از روش های بهینه سازی ویدیو از دسترس ما خارج است؛ هرچند که آگاهی از آن ها خارج از لطف نیست به خصوص اگر مخاطبین سایت شما به ساکنان ایران محدود نیستند.

ویدیو اسنیپت برجسته

احتمالاً در سرچ های خود متوجه اسنیپت های ویژه ی ویدیو شده اید. گوگل در گزارش مربوط به بازمعرفی اسنیپت های برجسته، تاکید خاصی بر ویدیو اسنیپت ها کرده است. انتظار می رود که در 2020 ویدیو اسنیپت های برجسته  (Featured Video Snippets)  فراوان تری ببینیم.

3 قدم لازم برای افزایش شانس ظاهر شدن ویدیو در اسنیپت برجسته: (مخصوص یوتیوب)

1. محتوای ویدیویی خود را به بخش های مجزا دسته بندی کنید

داشتن بخش های مجزا و نامگذاری آن ها، به گوگل اجازه می دهد تا ویدیوی شما را بهتر درک کند و بنا به نیاز مخاطب، بخش خاصی از آن را در اسنیپت برجسته نمایش دهد.

2. ویدیوی خود را برای سئو بهینه سازی کنید

گوگل با استفاده از تیتر، توضیحات و تگ ها، موضوع ویدیو را تشخیص می دهد. تیتر و توضیحات شما باید حتماً حاوی کلمه ی کلیدی باشند.

3. برای ویدیو زیرنویس بارگذاری کنید

زیرنویس مجزا به یوتیوب و گوگل کمک می کنند تا هر چه بهتر محتوای ویدیوی شا را درک کنند.

کانال یوتیوب خود را گسترش دهید

مطالعات نشان داده اند که یوتیوب بعد از گوگل بزرگترین موتور جست و جوی دنیاست و محبوبیت آن دو برابر Bing است. این غول جست و جو و بارگذاری ویدیو همچنان در حال رشد است. در نتیجه یکی از استراتژی های موثر برای افزایش ترافیک سایت، ساخت و بهینه سازی کانال یوتیوب است.

مهم ترین مزیت آن این است که اکثر مارکتر ها  در ساخت ویدیو تنبلی می کنند و از خیر این فرصت طلایی می گذرند. پس اگر کار خود را به درستی انجام دهید، ویدویو های شما به راحتی می توانند در معرض دید قرار بگیرند.

از دیگر مزیت های بارگذاری ویدیو های سئو شده در یوتیوب این است که با این کار سهم بیشتری از نتایج جست و جو را به خود اختصاص می دهید، چرا که 55% درصد از کل سرچ های گوگل شامل حداقل یک ویدیو می باشند. (که تقریبا همگی از یوتیوب هستند.) با توجه به اینکه گوگل مالک یوتیوب است، این درصد ممکن است افزایش پیدا کند.

در پست های بلاگ خود ویدیو قرار دهید

Embed کردن ویدیو در پست های وبلاگ، به کاهش نرخ خروج صفحه ی شما کمک بسزایی می کند.

بخش 4 - جست و جوی صوتی

جست و جوی صوتی در سال های اخیر محبوبیت ویژه ای پیدا کرده است. آمار های زیر گواهی بر این موضوع است.

  • 41% از افراد بزرگسال روزی حداقل یکبار از این قابلیت استفاده می کنند
  • تعداد جست و جو های صوتی گوگل نسبت به سال 2008، 35 برار افزایش یافته است.
  • 20% تمام سرچ هایی که از روی موبایل انجام می شوند، صوتی هستند.

بهینه سازی برای جست و جوی صوتی

1. محتوای شما باید رتبه ی خوبی داشته باشد

گوگل اکثر پاسخ هایی که به جست و جو های صوتی می دهد را از 3 رتبه ی اول نتایج انتخاب می کند.

2. در بدنه ی محتوا، سوال و جواب قرار دهید

اکثریت جست و جو های صوتی، سوالی هستند. در این هنگام گوگل معمولا صفحه ای را انتخاب می کند که هم شامل سوال و هم شامل جواب آن می باشد. به همین دلیل است که صفحات "سوال های متداول" برای این نوع جست و جو ایده آل هستند.

 
3. قرار گرفتن در یک اسنیپت برجسته

اسنیپت های برجسته که در بالای صفحه ی نتایج سرچ ظاهر می شوند، اطلاعات زیادی را در حجم کم انتقال می دهند و به همین دلیل برای نمایش در جواب سرچ های صوتی مناسب می باشند. از هر 10 جست و جوی صوتی، نتیجه ی 4 تای آن ها یک اسنیپت است.

صحبت از اسنیپت ها شد...

بخش 5 - بهینه سازی برای اسنیپت برجسته

بر اساس آمار SEMrush، 11% از کل نتایج جست و جو یک اسنیپت برجسته دارند. این اسنیپت ها که به عنوان نتیجه ی رتبه 0 هم شناخته می شوند، سهم بسیاری از کلیک های نتیجه ی رتبه 1 را می دزدند. در این بخش بررسی می کنیم که چگونه می توانیم یکی از این اسنیپت ها را از آن خود کنیم.

1. یافتن فرصت های اسنیپت برجسته

قدم اول یافتن کلمه کلیدی ای است که هم برایش در رتبه بندی هستید و هم اسنیپت برجسته دارد. 99.58% اسنیپت های برجسته از پیج های صفحه ی اول انتخاب می شوند. پس بهینه سازی برای اسنیپت قبل از رسیدن به صفحه ی اول بی معنی است. برای یافتن فرصت های اسنیپت، می توانید از ابزار هایی مثل Ahrefs “Organic Keywords” report استفاده کنید که به شما نشان می دهند برای کدامی که اسنیپت برجسته دارند، در صفحه ی اول هستید.

2. برای گوگل طعمه ی اسنیپت قرار دهید

منظور از طعمه ی اسنیپت یک بخش 40 - 60 کلمه ای از محتوا است که به طور خاص برای ظهور در اسنیپت برجسته طراحی شده است. به این نوع اسنیپت ها، اسنیپت پاراگرافی می گویند که حدود 82% از کل اسپینت های برجسته را تشکیل می دهند.

3. محتوا را برای دیگر انواع اسنیپت ها نیز آماده کنید

طعمه اسنیپت بیشتر از هر چیزی برای اسنیپت پاراگرافی کار می کند ولی می توان محتوا را برای ظهور در اسنیپت های لیستی و جدولی نیز بهینه سازی کرد.

برای ظاهر شدن در اسنیپت های لیستی، باید برای تک تک موارد موجود در لیست از تگ های H2 و H3 استفاده شود.

برای ظاهر شدن در اسنیپت های جدولی، باید جدول ساده و به خوبی فرمت شده باشد تا گوگل بدون مشکل بتواند اطلاعات را بخواند و آن ها را بدون مشکل در قالب یک اسنیپت برجسته نمایش دهد.

بخش 6 - آگاهی از هدف سرچ

هدف یا نیت سرچ یکی از مهم ترین موضوعات سئو در 2019 بود. بی دلیل هم نیست؛ محتوایی که با هدف سرچ همخوانی ندارد، شانسی برای رسیدن به صفحه ی اول ندارد. از آنجا که گوگل روز به روز در نمایش نتایج مطابق میل مخاطب بهتر می شود، تولید محتوایی که با نیت مخاطب رابطه ی مستقیم دارد از واجبات سئو در 2020 است.

شناسایی نیت کلمه کلیدی

هر کلمه ی کلیدی نیتی دارد. ممکن است هدف جست و جو، یافتن معنی یا کاربرد چیزی باشد، یا اینکه شاید هدف از سرچ خرید و یا مقایسه ی کالاست. هر چقدر که محتوا ارتباط بیشتری با نیت سرچ داشته باشد، به همان نسبت رتبه ی بهتری دریافت می کند. گاهاً نیت به طور مستقیم در کلمه کلیدی ذکر می شود اما معمولاً به این واضحی نیست. برای اکثر کلمات کلیدی، با یک سرچ ساده می توانید تمام اطلاعات مربوط به هدف کلمه را پیدا کنید. مثلاً کلمه ای مثل پودر پروتئین را در نظر بگیرید. ممکن است نیت هدف از این سرچ، خرید پودر پروتئین باشد، یا شاید هم هدف کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه است. با یک سرچ گوگل مشخص می شود که اکثر کسانی که این کلمه را سرچ می کنند، به دنبال اطلاعات هستند.

محتوایی منتشر کنید که با نیت جست و جو همخوانی کامل داشته باشد

بعد از شناسایی نیت، زمان این فرا میرسد که محتوایی دقیقاً منطبق بر خواسته ی مخاطب منتشر کنیم. مثلا اگر اصطلاح چگونه لاغر شویم در گوگل سرچ کنید، خواهید دید که اکثر نتایج صفحه ی اول، لیستی از روش ها و یا باید و نباید ها هستند. در نتیجه اگر می خواهید محتوایی موفق در این زمینه منتشر کنید، بهتر است به جای یک راهنمای قدم به قدم، لیستی از روش های ثمربخش برای لاغری منتشر کنید.

محتوا های قدیمی سایت را دوباره به روزرسانی کنید

بهینه سازی برای هدف سرچ، فقط مختص محتوا های جدید نیست. بعضی وقت ها مشاهده می کنیم محتوایی که قبلاً از رتبه ی خوبی برخوردار بود و در صفحه ی اول حضور داشت، بعد ها دچار مشکل می شود. چنین مواردی معمولاً به خاطر تغییر نیت سرچ اتفاق می افتند. پس باید علاوه بر صفحات جدید، نیم‌نگاهی هم به پست های قدیمی تر داشته باشیم.

بخش 8 - بک لینک همچنان حرف اول را می زند

با وجود تمامی تغییرات متنوعی که تا به امروز در فضای سئو و موتور های جست و جو پدید آمده است، مهم ترین بخش سئو در 2020 همچنان داشتن محتوای با کیفیت و به دنبال آن گرفتن بک لینک است.

بدون محتوای عالی، نمی توان بک لینک گرفت. و بدون داشتن لینک بیلدینگ مناسب، نمی توان به صفحه ی اول رسید. بدون حضور در صفحه ی اول تمام ترند ها و مطالبی که تا الات در این مقاله به آن ها پرداختیم کاربردی نخواهند داشت.

خود گوگل اخیراً یادآور شده است که لینک ها همچنان نقش کلیدی ای در الگوریتم دارند و نقش لینک بیلدینگ از 2016 تا کنون دچار تغییر قابل توجهی نشده است.

خلاصه که محتوای قوی و لینک بیلدینگ باید پایه و اساس استراتژی سئو باشند و سپس به ترند هایی که در این مقاله معرفی شد پرداخته شود.

بخش 9 - چند نکته ی کاربردی و ساده

در این بخش به معرفی چند استراتژی ساده ی سئو می پردازیم که نتیجه بخش واقع شده اند

محتوای تحقیقاتی منتشر کنید

وبلاگ نویس ها و خبرنگار ها عاشق آمار و دیتا هستند و اگر شما این آمار و ارقام را در قالب یک محتوایی تحقیقاتی و آموزنده در اختیار آن ها قرار دهید لینک های بسیار زیادی دریافت خواهید کرد. تولید اینگونه محتوا بسیار زمان بر و پر زحمت است اما اگر به درستی انجام شود، کاملا به زحمتش می ارزد.

 

محتوای تصویری تولید کنید

مثل ویدیو، محتوای تصویری نیز به شدت در حال رشد است. در یک مطالعه ی جدید ملاحظه شده که 87.5 درصد از مارکتر ها در اکثریت محتوا های خود از محتوای تصویری استفاده می کنند. پدید آمدن پنل هایی مانند اینستاگرام و پینترست سرعت بسزایی به فرایند رشد اینگونه محتوا ها بخشیده است. پس بهتر است از این ترند بیشترین استفاده را کرده و دست به تولید محتوای تصویری، به خصوص تصاویر مفهومی (Concept Visuals) بپردازیم. تصاویر مفهومی از محبوبیت بالایی برخوردارند چرا که یک مفهوم نسبتاً پیچیده را به زبان ساده و با تصویر توضیح می دهند و می توانند بک لینک های زیادی را برای سایت شما به ارمغان بیاورند.

کاربران را به تبادل نظر تشویق کنید

آیا نظرات وبلاگ به رنکینگ شما کمک می کند؟

جواب این سوال ظاهراً مثبت است. گوگل ابراز داشته است که داشتن یک جامعه ی فعال (نظرات وبلاگ) در سایت خود، کمک به سزایی به رنکینگ می کند. داشتن مخاطبین فعال در شبکه های اجتماعی هم موثر است اما نظرات آن ها در خود سایت، تاثیر بیشتری دارد.

پادکست = بک لینک

این روز ها، محبوبیت پادکست ها به شدت رو به رشد است و مخاطبشان روز به روز افزایش می یابد. کافی است در یک پادکست شرکت کنید و اطلاعات خود را با مخاطبین در میان بگذارید تا یک بک لینک معتبر و بدون دردسر دریافت کنید.

از شر زامبی ها خلاص شوید!

صفحات بی کاربردی که عملا ارزشی برای سایت شما ندارند و صرفا مانند مردگان متحرک در سایت شما سرگردانند می توانند برای سئوی سایت شما آسیب رسان باشند. اگر تعاد این پیج ها انگشت شمار باشد، خیلی مسئله ی مهمی نیست اما اگر تعدادشان از کنترل خارج شود می تواند رنکینگ سایت شما را با مشکلات جدی مواجه کند. 

پاکسازی این صفحات از جمله استراتژی هایی است که هیچوقت قدیمی نمی شود. بهتر است که هر چند مدت یک بار به بررسی کامل صفحات سایت بپردازید و بعد از شناسایی صفحات کم ارزش و بی ارزش به بازنویسی، حذف و یا فوروارد کردن آن ها بپردازید. این عمل ترافیک و رنکینگ سایت شما را به طرز چشمگیری بهبود می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن خود را وارد نمایید
ذخیره

گروه مشاور کافه سئو

آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص سئو سایت و طراحی سایت
close-link