parallax background

سئو چیست؟

آموزش سرچ کنسول-کافه سئو
آموزش کار با سرچ کنسول
می 7, 2014
Quisque sed bibendum
جولای 6, 2016

سئو یکی از مهم ترین فرآیندها در کسب و کارهای آنلاین می باشد که به سایت ها کمک می کند تا در رتبه های بالای نتایج موتورهای جستجو قرار گیرد. با توجه به پیچیده بودن الگوریتم های رتبه بندی سایت ها و همچنین تعداد زیاد فاکتورهای موثر در این حوزه، سئو فرآیندی کاملا تخصصی می باشد.

به عبارت دیگر، دانش، تخصص و خلاقیت باید با هم تلفیق شوند تا سایت ها در رتبه های مطلوب قرار گیرند. افزایش ترافیک ورودی سایت و تاثیر بسیار زیاد آن بر برندینگ و فروش دو عاملی می باشند که نیاز به آموزش سئو را کاملا ضروری می کنند. در ادامه نگاهی کلی به آنچه باید درباره بهینه سازی سایت بدانید خواهیم داشت.

سئو

سئو یا search engine optimization که به اختصار SEO شهرت دارد، به طور خلاصه به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو گفته میشود. مجموعه ای از عملیات از قبیل راه اندازی و کد نویسی استاندارد برای سایت، لینک سازی داخلی و خارجی، تولید محتوا بر اساس استانداردهای الگوریتم های موتور جستجو از مهم ترین بخش ها در ارتقای رتبه سایت می باشند که هر یک دارای زیرمجموعه های بسیار زیادی هستند. تمام فعالیت های انجام شده در سئو برای دست یافتن به رتبه های برتر در لیست نتایج موتورهای جستجو می باشد و زمان بر بودن و فعالیت مداوم از مهم ترین ویژگی های این فرآیند است.
سئو (SEO) از سال 1990 و با شروع فعالیت موتورهای جستجو مطرح گردید و در طول این سالها با تغییر و تحول بسیار زیادی مواجه شده است. استفاده از روش های غیر اخلاقی و سئو کلاه سیاه و همچنین بهینه سازی نحوه رنکینگ از جمله دلایل برای تغییر فاکتورهای رتبه بندی در الگوریتم های موتورهای جستجو بودند. در حال حاضر نیز الگوریتم ها به طور مداوم در حال تغییر می باشند و به همین خاطر متخصصین سئو باید علم و دانش کاملا بروز داشته باشند تا استراتژی خود را بر همین اساس تغییر دهند.

 

سئو چیست-کافه سئو

از کجا شروع کنیم؟

سئو دنیای پیچیده ای می باشد که برای رسیدن به موفقیت در آن باید مسیر را پله به پله طی کنید. یک متخصص سئو در ابتدا باید با اصول کلی این حوزه و عوامل مهم و موثر در رتبه بندی آشنا گردد. دقت داشته باشید که برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو در مرحله اول نیاز است با دانش کدنویسی و طراحی سایت آشنایی داشته باشید. چون حجم بسیار زیادی از سئو را نحوه کدنویسی، دسته بندی صفحات و تعیین URL ها تشکیل می دهد.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال از مهم ترین گام ها در سئو و بهینه سازی سایت می باشد که به فاکتورهایی مانند نحوه کد نویسی، ارتقای سرعت سایت، دسته بندی صحیح و فراهم ساختن شرایط آسان برای خزش خزنده های موتور جستجو توجه دارد. توجه به UI/UX و نوع رنگ ها و ساختار کلی به کار رفته برای چیدمان المان های مختلف از قبیل آیکون ها، تصاویر، متن و لوگو و غیره از دیگر موارد بسیار مهم در سئو تکنیکال می باشد که به شدت بر رضایت مخاطب اثرگذار است.
یک متخصص سئو برای شروع باید بتواند با روانشناسی و شناسایی نیازهای مخاطب آشنایی پیدا کند. سپس بر همین اساس UI/UX سایت را مورد بررسی قرار دهد تا احساس خوشایند و رضایت را در مخاطب ایجاد کند. توجه داشته باشید که عدم رضایت مخاطب از ظاهر و ساختار کلی سایت باعث خروج زود هنگام آن از سایت مربوطه میشود و در نتیجه نرخ پرش افزایش پیدا میکند. با افزایش نرخ پرش رتبه سایت نیز کاهش پیدا خواهد کرد و این یک نتیجه منفی از فعالیت خواهد بود.
سرعت سایت از دیگر موارد بسیار مهمی می باشد که در شروع سئو باید به آن توجه داشت. بهینه سازی تصاویر به کار رفته در سایت، استاندارد سازی و ساده سازی الگوریتم های به کار رفته در کد نویسی و سایر فاکتورها همگی در این گام باید مورد بررسی قرار گیرند. نکته مهم اینکه که در الگوریتم های گوگل، سرعت باز شدن سایت در دسکتاپ یک ثانیه و در موبایل 3 ثانیه می باشد، در غیر این صورت امتیاز منفی در سئو دریافت خواهید کرد.

سئو on page چیست؟

دقت داشته باشید که سئو مجموعه ای از فعالیت ها می باشد و عدم انجام صحیح هر گام می تواند سایر فعالیت ها را تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر است که در کنار سئو تکنیکال، باید توجه زیادی به سئو on page یا سئو داخلی داشت. لینک سازی داخلی مطابق با استراتژی تعریف شده برای سئو، جستجوی کلمات کلیدی و میزا رقابت در آنها با کمک ابزارهای مختلف، دسته بندی مطالب و محتوا، انتخاب تگ هدینگ h1، h2 و غیره بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر برای صفحات مختلف، تولید محتوا مطابق با اصول سئو، دقت در تعیین متا تگ ها، توجه به سئو تصاویر و کاهش حجم و تعیین تگ alt صحیح برای آنها و انتخاب عناوین جذاب و تولید محتوا خلاقانه از جمله موارد مهم در سئو on page می باشد.

سئو off page چیست؟

همان طور که برای سئو on page اشاره کردیم، در این فرآیند بیشتر به ساختار داخلی صفحات و نوع محتوا و لینک سازی داخلی آن توجه میشود. بخش مهمی از فرآیندهای سئو به فعالیت های انجام شده بر روی سایت از خارج آن بستگی دارد. لینک خارجی و تبلیغات به کار رفته برای افزایش ترافیک و معرفی سایت از گام های موثر در این زمینه می باشند. بک لینک یا همان لینک خارجی از سایت های معتبر با انکرتکست یا کلمات کلیدی موثر می تواند به سئو سایت کمک زیادی داشته باشد. البته توجه داشته باشید که بک لینک باید کاملا طبیعی انجام شود، چون تعداد زیاد بک لینک از نظر الگوریتم های گوگل یک نقطه ضعف برای سایت به شمار می رود.

نقش سرچ کنسول در سئو سایت

سرچ کنسول یکی از مهم ترین ابزارهای معرفی شده توسط گوگل می باشد که می توان رفتار کلی سایت و میزان پیشرفت، لینک های داخلی و خارجی، نرخ کلیک سایت در نتایج جستجو، جایگاه سایت نسبت به رقبا و همچنین خطاهای موجود در بخش های مختلف را اعلام کند. نقش سرچ کنسول در سئو سایت در واقع تا حد زیادی به نحوه استفاده از اطلاعات و آمار اعلام شده توسط این ابزار بستگی دارد.
یکی از مهم ترین گام ها برای تاثیر و بالا بردن نقش سرچ کنسول در سئو سایت، ثبت دامنه سایت در آن می باشد. توجه داشته باشید که آمار اعلام شده توسط سرچ کنسول کاملا محرمانه بوده و محافظت میشود و تنها در اختیار مالک سایت قرار داده میشود. به همین خاطر است که ابتدا باید فرآیند ثبت سایت در سرچ کنسول را انجام دهید و اعتبارسنجی های مورد نیاز انجام شود.

ایجاد فایل سایت مپ

از دیگر گام های مهم در سئو و معرفی آن به خزنده های موتورهای جستجو، ایجاد فایل سایت مپ یا نقشه سایت می باشد. سایت مپ فایل xml می باشد که آدرس صفحات مهم و اصلی سایت در آن قرار میگیرد و خزنده ها بر اساس این نقشه سایت را کراول می کنند. دقت داشته باشید که ایجاد سایت مپ به تنهایی نمی تواند منجر به بهبود و ارتقای رتبه سایت شود. بلکه تنها به موتورهای جستجو برای خزش بهتر و راحت تر کمک می کند.
ایجاد سایت مپ به روش های مختلفی انجام میشود که در مرحله اول به نوع سایت بستگی دارد. به عنوان مثال در سایت های وردپرسی افزونه مخصوص ایجاد فایل سایت مپ در دسترس می باشد. برای سایر سایت ها نیز می توان از سایت های ایجاد فایل سایت مپ استفاده کنید.

ایجاد فایل روبات (robots.txt)

ایجاد فایل روبات یا robots.txt از دیگر گام های مهم در سئو می باشد که دسترسی خزنده ها را به برخی از صفحات محدود می کند. به عنوان مثال اگر صفحات با محتوای تکراری دارید و نمی خواهید تاثیر منفی در سئو سایت داشته باشد، می توانید با ایجاد فایل robots.txt دسترسی موتورهای جستجو را به این صفحات محدود کنید. به عبارت دیگر، با ایجاد فایل روبات صفحات را تنها برای کاربران ایجاد می کنید و از تاثیر منفی آن بر سئو جلوگیری می شود.
با کمک دستور user-agent نوع ربات را مشخص می کنید و فرمان disallow محدودیت در دسترسی به مسیر مشخص شده در مقابل آن را اعمال می کند. توجه داشته باشید که ایجاد فایل robots.txt باید کاملا با دقت انجام شود تا راه های ورود ربات های گوگل به سایت به طور کامل بسته نشود.

نقش آنالیتیکس در سئو سایت

از دیگر ابزارهای رایگان و بسیار کاربردی گوگل می توان به آنالیتیکس اشاره نمود. البته لازم به ذکر است که استفاده از آنالیتیکس با آی پی ایران ممکن نیست و استفاده از آن نیاز به تغییر آی پی از طریق وی پی ان و سایر روش ها دارد. نقش آنالیتیکس در سئو مانند سرچ کنسول زمانی احساس میشود که بتوانید از آمار و ارقام ارائه شده در آن به درستی استفاده کنید.
با آنالیتیکس می توانید ترافیک ورودی سایت را لحظه ای مشاهده کنید. تعداد بازدیدکنندگان در بازه های زمانی مختلف، نرخ پرش، آمار ترافیک ورودی از دستگاه های مختلف (دسکتاپ، موبایل و تبلت)، نوع مرورگر کاربران، نمودار رفتار ترافیک ورودی، ترافیک ورودی از سایت های خارجی به همراه نام سایت و غیره همگی در این ابزار در دسترس می باشند.
آنالیتیکس ابزار بسیار مهم و پیچیده ای در سئو می باشد که هر متخصص سئو باید به آن تسلط داشته باشد. با کمک آمار ارائه شده توسط این ابزار می توان استراتژی تعریف شده برای سئو را تغییر داد تا در بهبود رتبه موثر واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن خود را وارد نمایید
ذخیره

گروه مشاور کافه سئو

آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص سئو سایت و طراحی سایت
close-link