آموزش سئو

Hello world!
آوریل 10, 2019
فوریه 19, 2020

آموزش سئو

سئو (search engine optimization) با رونق کسب و کارهای آنلاین و رقابت بسیاری زیادی که در جذب مخاطب توسط سایت های مختلف وجود دارد، هر روز از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد. به طوریکه می توان گفت طراحی سایت بدون سئو کاری کاملا بیهوده بوده و تنها هدر دادن سرمایه و زمان خواهد بود. برای آموزش سئو SEO لازم است گام و پله های این فرآیند را بدرستی طی نموده و خود را برای رقابتی پایان ناپذیر آماده کنید. در ادامه مهم ترین گام برای شروع سئو و موفقیت در آن را شرح خواهیم داد.

آموزش سئو-کافه سئو-بهینه سازی رتبه سایت-بهبود سئو

گام اول: سئو چیست؟

قبل از آموزش سئو سایت ها لازم است معنای سئو را بدرستی درک کنید و به عبارت دیگر، بدون هیچگونه ابهام بتوانید به این سوال پاسخ دهید که سئو چیست؟ سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به مجموعه فرآیندی گفته میشود که تلاش می کند تا بر اساس فاکتورهای معرفی شده توسط موتورهای جستجو سایت را استاندارد کند. علاوه بر استانداردسازی سایت، در این فرآیند باید بتوانید مخاطب بیشتری را بر اساس هدف مورد نظر به سمت سایت جذب نموده و آنها را به مشتریان همیشگی تبدیل کنید.

درک درست آموزش سئو زمانی میسر است که بتوانید با روال کار موتورهای جستجو آشنا باشید. موتورهای جستجو گوگل، بینگ و یاهو و غیره هر یک بر اساس الگوریتم های مختلفی فعالیت داشته و صفحات مختلف سایت ها را رتبه بندی می کنند. از آنجا که موتورهای جستجو گوگل بیشترین کاربرد را دارند، در نتیجه اغلب سئوکاران سایت ها را برای این گروه از موتورها بهینه می کنند. البته افرادی در سئو موفق هستند که تمام موتورهای جستجو را مد نظر داشته باشند. در ابتدای راه برای شروع سئو بهتر است الگوریتم های مختلف مانند پنگوئن و مرغ مگس خوار و غیره که در رتبه بندی سایت ها نقش مهمی دارند را بشناسید. البته در گام های ابتدایی آموزش سئو نیاز به شناخت تمام جزئیات آنها نمی باشد و بهتر است روال کلی نحوه عملکرد آنها را بدانید.

برای درک بهتر نحوه عملکرد موتورهای جستجو بهتر است با دو واژه crawling و indexing آشنا باشید. بعد از ایجاد یک صفحه در سایت خزنده های موتورهای جستجو وارد آن صفحه شده و تمام بخش های آن را بر اساس فاکتورهای مختلف تجزیه و تحلیل می کنند. در صورت نبود اشکال در ساختار کلی، صفحه اصطلاحا index میشود و در لیست صفحات شناخته شده توسط موتورهای جستجو قرار میگیرد.

گام دوم: سئو تکنیکال

بعد از شناخت و آشنایی کلی با روال کار موتورهای جستجو، در گام بعدی آموزش سئو باید به استانداردسازی صفحات بپردازید. سئو تکنیکال یکی از مهم ترین گام ها در بهینه سازی سایت ها می باشد که بیشترین تمرکز آن بر روی استانداردسازی کدنویسی، انتخاب عنوان و url صفحات، تعیین متاتگ ها بر اساس کلمات کلیدی هدف، بهبود الگوریتم های سایت به منظور بالا بردن سرعت آن، واکنش پذیری یا رسپانسیو کردن سایت برای استفاده در دستگاه های مختلف و ایجاد ساختار مناسب برای خزش یا crawling راحت خزنده ها می باشد. عدم توجه به این گام در نهایت باعث میشود تمام تلاش های شما در سایر گام های سئو نادیده گرفته شود.

گام سوم: شناسایی کلمات کلیدی هدف

قبل از بررسی گام های مهمی مانند سئو داخلی و سئو خارجی، لازم است کلمات کلیدی هدف و رقبا و همچنین میزان سختی رقابت برای کلمات کلیدی مختلف را شناسایی کنید. ابزارهای زیادی برای تعیین کلمات کلیدی در هر حوزه وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به گوگل ترند، keywordtools، semrush، Aherfs و افزونه های مختلف در این زمینه اشاره نمود. علاوه بر شناسایی کلمات کلیدی، می توان با ابزارهای مختلف میزان رقابت بر روی آنها نیز متوجه شد و بر همین اساس استراتژی محتوا تعریف نمود.

گام چهارم: سئو داخلی (seo on page)

بعد از تعیین کلمات کلیدی مورد نظر برای رقابت، حال لازم است به چند گام مهم در سئو داخلی سایت بپردازید. که عبارتند از:

  • تولید محتوا کاملا حرفه ای و با کیفیت
  • لینک سازی داخلی

تاثیر تولید محتوا بر سئو

بسیاری از افراد حرفه ای در حوزه آموزش سئو بر این باورند که سئو بر پایه دو گام مهم تولید محتوا و لینک بیلدینگ استوار است و تا حد زیادی این مساله درست است. در ابتدای فعالیت بهتر است کلمات کلیدی را انتخاب کنید که رقابت کمتری در آن ها وجود دارد تا بتوانید مخاطب را به سمت سایت جذب و ترافیک را افزایش دهید. با بالا رفتن ترافیک به مرور کلمات کلیدی سخت تر را انتخاب و برای آنها تولید محتوا داشته باشید. در تولید محتوا به چند نکته مهم لازم است دقت شود که عبارتند از:

  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و زیرعنوان ها
  • انتخاب چگالی کلمات کلیدی استاندارد (تکرار کلمات کلیدی به اندازه مناسب)
  • تولید محتوا بر اساس آنچه کاربر به آن نیاز دارد
  • استفاده از کلمات کلیدی مترادف در متن محتوا
  • تقسیم کردن متن به زیر عنوان ها (h2, h3,h4,…)
  • تولید محتوا ویدئویی، سوتی و تصویری
  • بهینه سازی تصاویر به کار رفته در محتوا

لینک سازی داخلی

از دیگر گام های مهم در آموزش سئو، توجه به لینک سازی داخلی می باشد. انتخاب انکرتکست (متن لینک شده) مناسب و بر اساس کلمات کلیدی اصلی سایت و ایجاد ارتباط بین صفحات مختلف نه تنها باعث ماندگاری بیشتر مخاطب میشود، بلکه از نظر موتورهای جستجو یک امتیاز مثبت خواهد بود.

گام پنجم: سئو خارجی (SEO off page)

سئو خارجی سایت در واقع لینک بیلدینگ می باشد که به شدت بر رتبه سایت اثرگذار است. با توجه به اینکه اعتبار دامنه یک سایت از مهم ترین فاکتورها در رتبه بندی موتورهای جستجو می باشد، در نتیجه باید با لینک سازی خارجی از سایت های معتبر سعی در افزایش دامنه سایت یا دامین آتوریتی داشت. نکته بسیار مهمی که در لینک سازی خارجی وجود دارد که عبارتند از:

  • لینک سازی خارجی کاملا طبیعی (جلوگیری از لینک سازی های زیاد)
  • لینک سازی در سایت های مرتبط با حوزه کاری و کلمات کلیدی مورد نظر
  • ایجاد لینک در سایت هایی با دامین آتوریتی بالاتر از سایت مورد نظر
  • دقت به اسپم اسکور سایت (بهتر است در سایت هایی با اسپم اسکور کمتر از 10 لینک سازی کنید)

گام ششم: تجزیه و تحلیل فعالیت های سئو

برای پی بردن به روند فعالیت ها و نتایج مثبت و منفی که در سئو یک سایت بدست آورده اید، لازم است به صورت مرتب از ابزارهای تحلیلی مختلف استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس و وب مستر گوگل دو ابزار بسیار قدرتمند در این حوزه می باشند که آمار کامل و واقعی از میزان بازدید سایت، رتبه هر کلمه کلیدی، صفحات پربازدید، سرعت، اشکالات و خطاها در ساختار صفحات و غیره را ارائه می دهند. استفاده از این دو ابزار کاملا رایگان می باشد و قابلیت های آنها بسیار گسترده است. علاوه براین، می توان ابزارهای غیر رایگان مانند moz نیز برای تحلیل رفتار سایت مورد نظر استفاده نمود و بر همین اساس استراتژی سئو را بهبود یا تغییر داد.

فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف، بهبود ظاهر سایت و توجه به ux، تداوم فعالیت های سئو و ناامید نشدن همگی می توانند شما را در این حوزه موفق کنند. مهم ترین اصل در آموزش سئو، یادگیری مداوم، تجزیه و تحلیل رفتار سایت و رقبا و حضور همیشگی در شبکه های اجتماعی و جذب مخاطب می باشد و باید به آنها توجه ویژه ای داشت. ما در مجموعه کافه سئو با سالها تجربه در حوزه  آموزش سئو و بهینه سازی سایت های مختلف، تجربیات خود را با شما در بخش مقالات این سایت به اشتراک میگذاریم تا همه در موفقیت هم نقش مثبتی داشته باشیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن خود را وارد نمایید
ذخیره

گروه مشاور کافه سئو

آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص سئو سایت و طراحی سایت
close-link